Pladeselskab: Kopier vores udgivelser

Nordjyske pladeudgivere der vil gøre udgivelser kendt ved at lade folk kopiere musik

Tone - Sofie Nielsen - er den første udgivelse fra Urlyd, og lytterne bliver altså opfordret til at kopiere hendes musik. Arkivfoto: Per Kolind

Tone - Sofie Nielsen - er den første udgivelse fra Urlyd, og lytterne bliver altså opfordret til at kopiere hendes musik. Arkivfoto: Per Kolind

Idéen om at, man skal droppe kopierne og bevare originalerne, bliver nu udfordret af pladebranchen selv. Et nyt pladeselskab opfordrer kunderne til at kopiere deres musik. ¿Kopier venligst denne plade til dine venner, tak¿ står der ligefrem på deres udgivelser. Men det er ikke for at provokere, understreger Sune Petersen, der er en af de to nordjyder bag det nye selskab, Urlyd. - Som hele fildelingslandskabet ser ud i dag, så kan man alligevel ikke gøre noget. Og vores grundholdning er, at når nogen kommer og siger: ¿Hey - jeg har det her musik, det er helt fantastisk, du skal bare have det,¿ så skal det ikke være kriminelt at kopiere det, så andre kan høre det, siger han. Urlyds første udgivelse bliver den kvindelige musiker Tone, som blandt andet har været højt oppe på DR¿s ¿Det Elektriske Barometer¿. Den etablerede pladebranche kæmper med piratkopiering, men i selskabernes brancheforening, IFPI, har marketingsdirektør Jesper Bay intet problem med, at Urlyd opfordrer til kopiering. - Vi siger bare, at det skal være op til rettighedshaverne selv at vælge, om deres musik skal foræres væk. Det skal ikke være alle mulige tilfældige websites og brugere, siger han. Til gengæld er IFPI modstander af, at musik generelt skal være gratis som Urlyds. - På sigt varer den forretningsmodel jo kun så længe, der er penge med hjemme fra. For et eller andet sted skal pengene jo komme fra - både til udgiverne og musikerne, siger Jesper Bay. Folk vil købe Tones plade kommer på hylden i pladebutikkerne, men kan også hentes gratis fra Urlyds hjemmeside. Dermed er det i princippet ikke nødvendigt at købe en eneste af udgivelserne, men Sune Petersen tror alligevel på, at Urlyd kan løbe rundt. - Hvis man er rigtig glad for noget, så køber man det engang imellem på en vinylplade eller CD. Det skal vi så tjene penge på, siger han og understreger, at ingen af Urlyds bagmænd har planer om at kunne leve af pladeselskabet. Download boomer Det er ikke kun Urlyd, der går nye veje for at tilfredsstille danskernes musikbehov. Mens pladesalget i Danmark er halveret siden årtusindskiftet, stiger salget af downloadmusik 100 procent om året for tiden og udgjorde i 2007 omkring 10 procent af markedet. Samtidig kommer der i løbet af i år mulighed for at abonnere på musik, så alle numre med alle kunstnere bliver tilgængeligt døgnet rundt for et vist månedligt beløb. Det er det dalende pladesalg, der tvinger store selskaber som SonyBMG, Universal og EMI til at gå nye veje, erkender Jesper Bay. - Vi har været vant til, at CD¿er ligesom var måden, pladeselskaberne skulle tjene penge på. Men nu bliver musikbranchen et sted, hvor pengene kan komme alle mulige steder fra, siger han. Spørgsmålet er så, om det digitale salg kan opveje faldet i det fysiske salg. Indtil videre har det ikke været tilfældet./ritzau/