Plads til at boltre sig

Kunst 13. februar 2011 05:00

De kommende tre måneder er der plads til at boltre sig på Kunsten. To af museets største sale er omdannet til museum for børn. Og det er ikke meningen, at børnene kun skal se. De skal handle. I alt otte kunstnere har lavet interaktive værker til børnene. Nogle kræver masser af aktivitet. Andre er mere stille. Størst er køen til Jette Gejl Kristensens "Race Track". Det er en racerbane, og sådan noget er det rene gejl for knægtene. Men pigerne vil sandelig også lege med. I Centralsalen er der en racerbane. En klassisk ottetals-bane. På banen ligger en masse ting og flyder. Og en enkelt racerbil gør sig til. Der er ikke meget gang i den. Den bevæger sig, men i slow motion. En venlig kustode dukker op, rækker et par briller frem og fortæller, at næste skridt foregår inde ved siden af. Her finder man et pilotsæde komplet med rat, gaspedal og gear (frem/tilbage). Og man finder en kødrand af unger med mørke briller på. Vi er nemlig kommet i 3D-land. På en gigantisk skærm projiceres nemlig et billede op. Og billedet kommer fra forruden på racerbilen ved siden af. Nu skal børnene navigere uden om alle forhindringerne. Det er da skægt, selv om man kunne ønske sig lidt mere tempo på vognen. Men børnene er vilde med at komme op i pilotsædet og på skift fjernstyre bilen gennem forhindringerne. Det eneste Formel 1, der er over dette værk, er det seje sæde, hvorfra løjerne styres. Henrik Menné har tænkt store tanker med sit værk "Tegnemaskine 1:20". Det værk er i grunden genialt. På et omkring 20 kvadratmeter stort areal er der en gigantisk pen med hjul på spidsen. Ja pennen ligner måske mest af alt en stripper-stang. Men tilskuerne kan flytte rundt på pennen på museumsgulvet. Og oppe i et tårn bliver de store bevægelser til små mønstre på et ark papir ved hjælp af et sindrigt gearingssystem. Det lykkes faktisk de noget større børn at lave både hjerter og stjerner, mens småbørnene må nøjes med at skabe krimskrams. Ingen hemmeligheder Anne-Marie Pedersen og Maria Bruun står bag værket "Yderst til inderst". Her er tankerne, at børnene kan skubbe til skydedøre og dermed arbejde sig længere og længere ind i værket for at se, hvad der gemmer sig inderst inde. Fin idé, men problemet er bare, at man fra siden kan se alt. Der er ingen hemmeligheder. Og derfor står værket også ensomt og forladt. Der er ingen unger, der gider lege med det. Helene Holmes har lavet et pop op-landskab. Man hiver i nogle snore, og op kommet et par figurer. Alle skal hive i snorene, men det virker som om ungerne ikke fascineres. Men de go'e gamle pop op-bøger er måske heller ikke så nytænkende, at det griber børnene i dag. For os andre - vi gamle - var pop op-bøger jo et magisk univers i 3D. Men med alt det som moderne computere og tv kan, så er det måske lidt altmodisch. Lilibeth Cuenca Rasmussens værk hedder "Amorformationer". Det er tre firkantede sække, man kan tage over hovedet og skabe flotte geometriske figurer til glæde for alle de, der er uden for sækkene. Tjah: Det handler om at klæde sig ud, så der er kø ved sækkene. Men børnene forstår slet ikke, at de faktisk skaber smukke figurer i de firkantede sække. Til gengæld kan vi andre glæde os derover. Livsbekræftende kunst Der er mere udklædning i Maiken Bents "Dyrebar". Her er smykker og parykker og gigantiske spejle. Her er masser af sjov til pigerne. Marianne Jørgensen har kaldt sit værk "Muldvarp". Det er et klatrestativ med indbygget computerspil. Det er samtidig en flot figur, som man kan udforske, hvis man altså er 7 år eller derunder. Udstillingens sidste værk er Peter Holst Henckels "Skønheden og udyret". Det var desværre midlertidigt lukket, da NORDJYSKE var på besøg, fordi det skulle justeres. Men det er en lille kunstvideo, hvor børnene danner skyggefigurer på billedet, når de står foran projektoren. Og når de står i vejen for lyset, kommer der helt andre billeder frem. Kunsten har med "Vokseværk" lavet en glimrende udstilling for børn. Det er måske på overfladen mere underholdning, end det er kunst. Men ikke desto mindre er kunsten tænkt ind overalt. Så selv om børnene ikke forstår den dybere, kunstneriske mening, så får de alligevel én på opleveren. Og det er også livsbekræftende kunst at se ungerne kaste sig ud i hele dette interaktive cirkus. Max Melgaard max.melgaard@nordjyske.dk Vokseværk Indtil 15. maj Kunsten Aalborg

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...