Plads til at tænke kreativt og til at lave fejl

Alle 21 elever i 3. c i Højene mødte op til skoledag i weekenden - de fleste havde forældrene med

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hvordan laver man en regntæt, flytbar ting, som fem børn kan skjule sig i fordelt på samtlige etager. Det var en af opgaverne på Højene Skole for børn og forældre i 3. c. Der var ingen nem eller færdig løsning, og det var også det, der var meningen. Der skal være plads til kreativ tænkning. Foto: Kurt Berin

HJØRRING:To plus to er fire. Det giver sig selv. Og Søren og Mette og lille Jep staves alle sammen med stort. Det er også nemt nok. Men hvordan laver man et vandkredsløb på fem-ti meter, når vandet ikke må bæres, men kredsløbet skal holdes i gang med muskelkraft og skal kunne køre konstant i fem minutter? Her er der straks overladt lidt mere til fantasien og den kreative tænkning, og det er også meningen. Det var det i hvert fald i weekenden på Højene Skole, hvor forældrene til børn i 3.c var med i skole Plads til fejl Projekt 24 timer for 3.c på Højene Skole blev gennemført sidste år med deltagelse af otte mennesker lige fra forælder Gurli Højen til de uddannelsespolitiske ordførere for fremtrædende politiske partier. De nåede efter at have været sammen i 24 timer frem til et dokument, der tegner fremtiden for en folkeskole, der lægger vægt på børnenes kreative evner. Folkeskolen bør anerkende og belønne risikovillighed, hedder det bl.a. i dokumentet Og læren har bl.a. været, at der skal være plads til at begå fejl i skolen. Der skal være plads til forskellige løsninger, og det var der også ved forældredagen i Højene. - Vi har været meget spændte på dagen og på at se forældrenes reaktion. De plejer sikkert mange gange at få færdige projektopgaver, men her var det anderledes. De fik en åben opgave og adgang til nogle materialer, og det var det, siger Gurli Højen, der er mor til Ida på ni år. Gurli Højen er slet ikke i tvivl om, at en dag som den i weekenden giver et endnu bedre sammenhold i klassen, og hun oplevede, at både børn og voksne hyggede sig med opgaverne. I undervisningen - Vi fik en idé om, hvad ting kan udvikle sig til, når man ikke har en færdig plan, og det kan man jo også føre over i den daglige undervisning. Vi havde også før projekt 24 timer for 3.c meget kreative lærere, men der er ingen tvivl om, at den åbne holdning gør, at der er plads til alle, og der er ikke nogen, der føler, at nogle er meget gode, og nogle er dårlige, sier Gurli Højen.