Pladsorgie til lavpris

Daewoo Evanda koster som billigste VW Golf og er større indvendig end en Saab 9-5

Stort er smukt, er mange amerikaneres opfattelse af biler. Ergo må Daewoo Evanda være meget smuk. For stor er den. Meget stor endda. Dens mægtige karosseri læner sig faktisk op ad amerikanerstørrelse - af de mellemstore dog kun. Men her i Europa ikke blot fylder bilen mere end de fleste - den er også stor indeni. Et sandt pladsorgie. Faktisk er der bedre benplads i bagsæde i en Daewoo Evanda end i eksempelvis en Saab 9-5 eller BMW 5-serie til den dobbelte pris - og mere. Billigste version står såmænd kun til 235.000 kr. Det var testbilen og forskellen på den dyreste version til 270.000 kr. er læderstue, el-styret førersæde og et elektronisk styret klimaanlæg. Men det betyder ikke at billigste udgave er uden airconditiopn, og i det hele taget er bilen særdeles flot udstyret - faktisk sad jeg bag rattet kun og savnede fartpilot. Dels fordi det er stor behagelighed i alle biler - dels for Evanda'ens limousineagtige fremfærd nærmest skriger på en fartpilot. Den store Daewoo er ikke spændt op til frisk kurvekørsel. Stilen er den tilbagelænede med en forudsigelig og sikker opførsel i undvigemanøvrer og sving, man måtte være kommet for hurtigt ind. Skal der sættes en finger på køreegenskaberne må det være en vis sidevindsfølsomhed. Til gengæld er komfort-niveau noget af det højeste, man får for 235.000 kr. Et orgie af plads i kabinen, velstø'ttende sæder, aircondition og et klædeligt lavbt støjniveau. Motormæssigt har man ikke noget valg - i hvert fald indtil videre. Det hedder en 2,0 motor på 131 hk, der gør det overraskende godt, men til gengæld også ret tørstig. Der er dog ingen tvivl om, at en V6'er eller momentstærk diesel i den grad vil klæde Evandaen, som i øvrigt indendøre overrasker med at have ventilations-greb, der er som snydt ud af en Alfa 156. Ellers forekommer kabine-interiøret en anelse trist/discountagtig - ikke mindst stofsæderne. Men husk så lige prisen på luksus-limousinen...