Plan for banen om otte uger

KØBENHAVN:Pengene til at rette de skæve skinner ud kan findes, men der vil gå adskillige uger, inden parterne bag trafikaftalen ved, hvor mange og hvor de skal bruges. Og tidligst om et halvt år ligger der en analyse af signalerne, som fortæller, om det bedst kan betale sig at bruge otte milliarder kroner til en samlet udskiftning, eller om der skal ske delvis udskiftning. Transport- og energiminister Flemming Hansen (K) begyndte i går en møderække med trafikordførerne for partierne bag trafikaftalen fra 2003. Der kom ingen detaljer frem efter mødet med Gitte Lillelund Bech (V), Henriette Kjær (K), Martin Lidegaard (R) og Walter Christophersen (DF) i ministeriet, men der er lavet en køreplan for forhandlingerne. - Alle ordførerne har ønsket at stille spørgsmål til rapporten fra Banedanmark. Med hensyn til penge var vi enige om, at vi vil finde midler i det omfang, det viser sig at være nødvendigt, når vi er færdige med vores arbejde her. Der er ingen, der kan sige, hvad der er tale om af beløb, siger Flemming Hansen. Parterne har aftalt at mødes cirka hver tiende dag, og arbejdet skal være færdigt om seks til otte uger. Flemming Hansen siger, at Banedanmark ikke skal lave en ny rapport, men uddybe den seneste rapport, der anslår et behov for 1,7 milliarder kroner ekstra til jernbanen for at bevare det niveau, der lå til grund for aftalen fra 2003. Spørgsmålet om hel eller delvis udskiftning af signalsystemer blev udskudt. - Vi er enige om, at vi er nødt til at foretage en grundig analyse ved brug af eksterne konsulenter sammen med Banedanmark. Vi mener, vi på et halvt år kan få en fuldstændig præcis analyse, der tager stilling til, hvad den rigtige løsning er, siger Flemming Hansen. Martin Lidegaard lægger vægt på, at der kan jongleres med Banedanmarks penge, så der efter forhandling i finansudvalget kan flyttes penge mellem de nærmeste år til de mest akutte problemer. - Jeg er tilfreds med, at det er Banedanmarks rapport, der ligger til grund for arbejdet, som skal være afsluttet om maks. otte uger. Jeg er også glad for, at partierne er enige om, at de nødvendige midler skal findes, også selv om det er ekstramidler, siger Martin Lidegaard. Henriette Kjær er ikke tilfreds med Banedanmarks rapport, som hun kritiserer for at være overfladisk. Hun er bl.a. i tvivl om, hvorvidt Banedanmark har mandskab og materiel nok til at udnytte flere penge. - Det er blot et eksempel, men der mange lignende, hvor jeg synes, man skøjter hen over problemerne, siger hun. Gitte Lillelund Bech er bl.a. i tvivl om, hvorvidt der skal sættes ekstra ind på S-banen eller fjernbanen. /ritzau/