Pletskud, vildskud og mellemvare

Dansk Melodi Grand Prix 2012. Selve showet: Musikken:

Solist Karen Viuff nåede ikke med i finalen. Foto: Henrik Bo

Solist Karen Viuff nåede ikke med i finalen. Foto: Henrik Bo

Engang må Dansk Melodi Grand Prix have bestået af det pureste guld fra først til sidst. For med yderst få undtagelser plejer det gerne at hedde sig om årets vindermelodi, at den er ringere end sidste års vindermelodi, der igen var ringere end forrige års vindermelodi, der igen... Se masser af billeder fra DMGP her Men sådan er det naturligvis ikke altid, og nogle vindere har da også kvaliteter, der får dem til at blive hængende længe efter popdysten. Nogle år træder vinderen endog særdeles markant frem efter ganske få lyt - men i år har feltet været både tættere og tyndere. Meget groft streget op falder årets ni bidrag i tre grupper. Med tre pletskud, tre vildskud og tre af den bløde, let udvandede og småkedelige mellemvare. Hæslige trommer Helt til bunds går Suriyas "Forever I B Young", et stykke hysterisk dubstep, udstyret med en aldeles hæslig maskintrommesolo, der lyder som nedbrud i computeren på et atomkraftværk. Og man vil jo nødigt bo i et land, der vinder grand prix på et omkvæd, der i store træk bygger på lydene: Naa-na na-na. Naa-na na-na. Naa-na na-na (osv.). Ret underfundig i sin opbygning er Philip Halloun og Emilias sødladne "Baby Love Me", hvor kreativiteten er lagt på melodien på bekostning af en sært doven tekst, hvor næsten alle linjer ender med "oh baby". Brøns og Isaksson til tops Helt til tops - både live og ved gennemlytning på cd og nettet - stryger til gengæld Christian Brøns og Patrik Isaksson "Venter", der som mindst to andre ("Reach for the Sky" og "Should've Known Better") bygger videre fint videre på en vis bund af folkemusik. Så skidt med, at Isakssons stemme er mindst 100 gange bedre end Brøns'. Årets stærkeste og mest vedkommende grand prix-stemme har Karen Viuff bag "Universe" - men prisen for den kækkeste og mest umiddelbart fængende melodi går til den småskøre "Best Thing I Got" med Aya, der dog muligvis har for speciel og lillepiget en stemme til for alvor at brænde igennem bredt. Forstår at servere varen I grand prix anno 2012 kan man godt savne den enkeltmelodi, der virkelig træder frem, sådan som det tidligere er sket med for eksempel "Tænder på dig", "In A Moment Like This" og naturligvis "Smuk som et stjerneskud". Har udbuddet af sangene en tendens til at virke en anelse uldent, forstår DR til gengæld - traditionen tro - virkelig at servere og præsentere varen. Med højt til loftet og vidt til væggene - og med plads til alle tænkelige effekter, hele batteriet af fyrværkeri, glimmerkonfetti, spindelsvævs-serpentiner og meget andet - plus et yderst opfindsomt lysshow til hvert eneste af de ni numre. Stort tænkt, flot udført og båret af en god energi. Med til at trække showet op er også et højgearet gensyn med sidste års vinder, A Friend In London, men måske især en gæstevisit af den norske finalevinder Alexander Rybak med et yderst formfuldendt minimedley af gamle, stærke grand prix-klassikere, heriblandt ikke mindst "Fly on the Wings of Love". Kom gerne tilbage Set i lyset af de store doser nostalgi, der altid præger en musikbegivenhed med rødder tilbage til 1958, kan årgang 2012 godt komme til at virke som en af de tyndere, men dog - som altid - overordentligt formfuldendt serveret af DR. Som hellere end gerne må komme til Aalborg med grand prix. Senest hvert andet år. Dansk Melodi Grand Prix 2012 i Gigantium i Aalborg Øst. Anmeldelsen bygger på indtryk fra generalprøven fredag aften.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.