Poetisk tre-i-en

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ursula Ankjær Olsen

BØGER Lars Bukdahl og Christian Vind (red.) "Hvedekorn nr. 3, 2008" # # # ¤ ¤ ¤ Ursula Andkjær Olsen "Havet er en scene" # # # # ¤ ¤ Hans Otto Jørgensen (red.) "Forfatterskolens afgangsantologi" # # # ¤ ¤ ¤ Det ny Hvedekorn med Lars Bukdahl ved det poetiske ror og Christian Vind som kustode viser sig hamrende flot. Der er meget stor forskel på værdien af de trykte tekster, men sådan er det og skal det vel være med et tidsskrift som Hvedekorn? Der er helt urimeligt dårlige digte imellem, der fuldstændig er udvandet til maner, men så er der også Ask Katzeffs "Mit indre marked", der fortjener et lille hæfte for sig selv. Billedsiden eksekverer Morten Søkilde skideflot; der er tale om nogle til tider surrealistiske figurative tegninger med reminiscenser fra Englands største moderne og alt for tidligt døde kunstner, Francis Bacon. Disse to kunstnere er langt mere værd end blot tre stjerner. Hvedekorn koster KUN 98 kroner, så det er værd at få bestilt hjem. Ursula Andkjær Olsen har igen skrevet en fabulerende, meget eksperimenterende og ganske tyk digtsamling. Omslag og vignetterne er lavet af Ib Monrad Hansen. Digtene indeholder farvede afsnitsopdelinger, cirkulære digte og digte skrevet med anden-farve-end-sort, der er skuespil med aktørerne Ræv, Sang og Klog, og der er taknemmelige takketaler sidst i bogen, og et digt, der starter på forsiden og løber gennem hele bogen som én linje på hver side og helt ud over tekstens rammer, ind på for- og bagflapperne og om på bagsiden. Det er stedvist underholdende, overraskende, morsomt - men på sin vis også olsensk-udknaldet-stereotypt. Som om stemmen i det indre skærer sig længere og længere ud mod tekstens overflade. Endelig er der i denne tre-i-en seance Forfatterskolens årlige afgangsantologi, der bl.a. indeholder uddrag af Christel Wiinblads flotte digtsamling, som tidligere er blevet anmeldt her i avisen, derudover digte og noveller i et væk. Når jeg læser de kvindelige novellister og sammenligner dem med andre kvindelige novellister (f.eks. Christina Hagen), er der en klar overensstemmelse i stemmeføring; en passivt-nøgtern fremmedhed for det, der sker, en tilskuerkarakter i det skrevne. Det kan der sikkert koges noget god sociologi på. Christian Bjoljahns små firkantede og til tider optrevlede tekster er godt skrevet, men bringer ikke rigtig noget nyt for dagen. Skal en alligevel fremhæves, bliver det Ida Marie Hede, for selv om hun også er typisk kvindelig, har hun også kvindernes lidt mere spændende drive i sine tekster. Det bliver spændende om det næste tiår skal karakteriseres af fremmedgjorte, kvindelige kvinder fra forfatterskolen og dens opland. Christian Stokbro Karlsen kultur@nordjyske.dk Lars Bukdahl og Chr. Vind (red): "Hvedekorn nr. 3, 2008" 64 sider, 98 kr. Borgen Ursula Andkjær Olsen: "Havet er en scene" 208 sider, 229 kr. Gyldendal Hans Otto Jørgensen (red.): "Forfatterskolens afgangsantologi", 134 sider, 129 kr. Basilisk