Politiker: Ren Gøg og Gokke

Den socialdemokratiske Sindal-politiker Arne Boelt har forsøgt at gøre noget ved sagen om skolebusser i Sindal. Han er utilfreds med, at man pludselig synes, at de små busser er for små.

Arne Boelt mener, at busplanen i Sindal bærer præg af, at den er lavet med for lidt lokalkendskab.Arkivfoto: Bente Poder

Arne Boelt mener, at busplanen i Sindal bærer præg af, at den er lavet med for lidt lokalkendskab.Arkivfoto: Bente Poder

- Det er ingen hemmelighed, at det er jeg træt af, det ved forvaltningen og NT også godt. Jeg har taget sagen op på et udvalgsmøde, for jeg kan simpelt hen ikke se logikken i det. Servicen er væsentlig højere med de to busser, nu skal børnene i stedet af sted meget før tid, fordi NT har fået den geniale idé, at ruten skal være busbetjent. Det er dyrere på den her måde, og så giver det en væsentlig dårligere service. Det synes jeg er ren Gøg og Gokke, siger Arne Boelt. Han fortæller, at kravet om mindst 20 pladser i bussen ikke var med, da licitationen første gang var oppe på børne- og undervisningsudvalgets møde. - Det er noget, de har fundet på efterfølgende. Det viser, at dem der laver det, ikke har det fornødne lokalkendskab. Det er for ringe, mener Arne Boelt med henvisning til, at børnene er meget spredt geografisk, og derfor går det hurtige at have to små busser til at hente dem i hver sine ende i stedet for at have en stor bus til at samle alle børnene op. Han mener også, at det miljømæssigt er usmart. - Vi får en bus, der starter fra Hjørring og kører tom til Sindal for at køre en tur der og så kører tom hjem igen, siger Arne Boelt, der understreger, at hans kritik på ingen måde er rettet mod Hjørring City Bus, som jo bare helt reelt har budt på et stykke arbejde. Han peger på en principiel fare ved, at licitationerne bliver store og uden lokale hensyn. - Vi politikere skal til at tænke os gevaldigt om. Ellers bliver det som med busserne, hvor mange små firmaer er blevet kvalt. Og så ender det med, at de store bestemmer både prisen, og hvor de vil køre henne. Det risikerer at blive centraliseret helt til Klodshans. Til sidst har vi ingen lokale taxafirmaer. Arne Boelt erkender, at der nok ikke er noget at gøre ved det nu. - Licitationen er kørt, så det må være sådan. Jeg er godt klar over, at mange ting er nødt til at blive harmoniseret, men kæden hopper af, når man absolut skal harmonisere, at børn skal sidde lige længe i en bus. Det holder ikke en meter. Nogle steder kan man godt tage lokale hensyn.