Detailhandel

Politikere vil stoppe misbrug af fedtskat

Politikerne på Christiansborg mener, det er helt uacceptabelt, når danske supermarkeder tager overpris på fede fødevarer som ost, smør eller cremefraiche.

Udmeldingen kommer efter, at Søndagsavisen i et samarbejde med Skatteministeriet har lavet et pristjek på en lang række fede fødevarer i otte supermarkeder før og efter, at fedtskatten blev indført 1. oktober. Gennemgangen af priserne viser, at både Aldi, Kvickly og Lidl tager mere for de fede fødevarer end fedtskatten berettiger til. - Det er ikke i orden, hvis man i ly af fedtafgiften scorer en ekstra gevinst, siger Socialdemokraternes fødevareordfører, Orla Hav. Kvickly tager for eksempel 12,7 procent mere for smør og 17 procent mere for ost, end fedtafgiften kan forklare. Hos Lidl er prisen på cremefraiche steget 15,1 procent mere, end den burde. - Vi vil gerne være med til at tage en drøftelse, om der er nogen muligheder for at beskytte forbrugerne, siger Orla Hav. Selv om det ikke er forbudt at hæve priserne på de fede varer, vil regeringens støtteparti Enhedslisten gribe ind over for supermarkederne. - Det er fuldstændig urimeligt, at de her butikker udnytter situationen til at øge deres avance og overskud. Det er totalt uacceptabelt, siger fødevareordfører Per Clausen. Han vil nu bede fødevareministeren og erhvervsministeren om at redegøre for, hvordan man sætter en stopper for de høje priser. Per Clausen ser gerne, at man genindfører en ordning, man tidligere har haft, hvor det gennem lovgivningen var muligt at føre en priskontrol. Men Orla Hav (S) vil dog endnu ikke forholde sig til, om regeringen skal gennemføre en priskontrol, der gør det muligt at regulere fødevarepriserne, hvis de bliver for høje. Hos brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd (DSK) afviser man, at danske supermarkeder har udnyttet fedtafgiften til at skrue ekstra op for de fede fødevarepriser. Ifølge underdirektør i DSK, Claus Bøgelund Nielsen, er det nemlig langt fra gratis at indføre en fedtafgift. - Uanset om man er fødevareproducent, importør af fødevarer, butikskæde eller fødevarebutik er fedtafgiften forbundet med store omkostninger. Og de omkostninger vil i sidste ende blive betalt af forbrugerne, siger Claus Bøgelund Nielsen. /ritzau/