Biler

Polo på spansk

Seats ny Ibiza har Alfa-træk og mere sportslig kørestil end sin tyske fætter

Walter de Silva. Et stort navn i bilbranchen. En mand, der er kendt for at kunne trylle med sin designerblyant som en Figo eller Zidane med fodbolden. I en årrække var han chefdesigner hos italienske Alfa Romeo, hvor hans sidste værk blev 147-modellen. Seat lokkede ham imidlertid til Spanien med gode ord og fyrstelig hyre. Nu skulle de Silva slår stregerne til modellerne fra det VW-ejede Seat, så de kunne få et mere sportsligt look - og dermed skille sig ud fra koncernens biler fra Wolsburg. Men trods fortiden i Italien og evnerne til at tegne rappe biler, er den ny Seat Ibiza ikke blevet en billigudgave af en Alfa. Bilen, der stort set deler al sin teknik med VW Polo, er først og fremmest en spansk version af sin tyske fætter. En mere temperamentfuld bil - og nogle vil også mene en flottere og mere ungdommelig bil at se på. Og at køre. For trods samme platform som Polo, kører Ibiza lidt mere dynamisk og spændstig, idet affjedringen er mere fast end i Polo'en, ligesom styretøjet er mere direkte. Men som en Alfa fører den sig altså ikke frem - upåagtet at de designmæssige grundtræk i udtalt grad minder om Alfa 147. To temperamenter NordjyskeBiler har testet to Ibiza-versioner - med hver sit temperament. Den ene var basisversionen til 150.000 kr. Under hjelmen har den en beskeden 1,2 liters benzinmotor med kun tre cylindre. Den præsterer dog sine 64 hk, så er man blot lidt flittig med gearstangen - og det passer godt til bilens friske stil - følger Ibiza'en fint med i dagens trafiktempo, og kan i tredje/fjerde gear lave ganske kvikke overhalinger. Den er en anelse støjende under acceleration, men ved konstant motorvejs-fart op til den danske fartgrænse siger den ikke meget. Og så er den også økonomisk. Det officielle forbrug efter EU-normen siger ved blandet kørsel 16,7 km/l, og under testen præsterede den faktisk 15,3 km/l. Det hører til sjældenhederne i en benzinbil. Nøjsom diesel I sagens natur følger den den dog ikke den anden testbil, 1,9 TDI med 100 hk dieselmotor, til dørs hvad angår brændstofforbrug. TDI'eren kører ikke blot pænt langt på literen - 18 km/l under testen - den trækker også forrygende. Dieselmotoren, der også kan fås i en 130 hestes version, klær' Ibiza'en. Med et moment på hele 240 Nm ved kun 1800 omdr. præsterer den nogle rappe mellemaccelerationer. Og den går såmænd 190 km/t på toppen og smutter fra 0 til 100 km/t på 11 sek. Men det går ikke helt lydløst for sig. VWs TDI-motorer støjer og vibrerer mere end franske og især japanske commonrailmotorer, men ved konstante hastigheder er der dog ingen støjgener. Det er til gengæld lidt, når det gælder hjulstøj. Seat burde have øget isoleringen mellem hjul og kabine. Især ved kørsel på grov asfalt er der en del dækstøj. Ellers er komfortniveauet generelt højt. Vindstøj er der ikke meget af, og især i forstolene sidder man glimrende, og bag rattet glæder man sig over, at ligesom førersædet er indstilleligt i højden. Plastic-præget Instrumentbordet er velindrettet men instrumentbordet er ærligt nok udført i en hård og blank plastic, så man får nemt den tanke, at man i VWs hovedsæde har bestemt, at Ibiza'en ikke må være helt så flot på dette punkt som Polo'en. Der skal trods alt være detaljer, der retfærdsiggøre en højere pris på tyskeren. I bagsædet er benpladsen kun lige tilstrækkelig, men i en bil med ydre mål som Ibizaens er der også grænser for, hvor meget man kan forvente sig af benplads bagi. Her dukker i øvrigt et minus ved det Alfa-inspirerede karosseri-design op. Bilens "hoftelinie" er trukket relativt højt op, så så små børn har svært ved at se ud - og det ved børneforældre alt om, hvad det betyder. Bagagerummet er med sine 267 liter gennemsitlig for klassen, og det samme gælder udstyrsniveauet, så Ibiza er helt klart et spændende og prismæssig attraktivt alternativ til den dyrere koncernfætter Polo. Til gengæld koster Seat'en lidt mere end sin tjekkiske fætter, Fabia, så valget mellem de tre er først og fremmest en temperamentsag.