Populær

Måske lader komforten på landevejen noget tilbage at ønske, men klatreevnerne fejler bestemt ikke noget i den nye Suzuki Grand Vitara.

Måske lader komforten på landevejen noget tilbage at ønske, men klatreevnerne fejler bestemt ikke noget i den nye Suzuki Grand Vitara.

Den gamle model var en kassesucces på trods af gammeldags teknik og beskeden komfort. Og den nye model ser ud til at løfte arven. Det er Suzuki Grand Vitara, vi taler om. Med et stålsat blik og velbukkede former trækker den opmærksom til sig. Også i grusgraven, hvor den kørte op flere steder, hvor andre måtte give op. Den har da også klatreudstyret i orden. Der er altid permanent firehjulstræk og de lave terrænduelige gear kobles ind ved at dreje på en stor knap. Og så går det over stok og sten. På landevejen er den nye model også generationer bedre end den gamle, der hoppede hen over ujævnhederne. Men nogen stor køremæssig oplevelse er Grand Vitara ikke. Den fjedrer godt nok, men runder man et skarpt hjørne, mærker man, at den kæmper for at få alle fire hjul med rundt. Støjniveauet er heller ikke til den lave side. Slet ikke i benzinversionen, der løber med masser af omdrejninger på motorvejen. Den nye dieseludgave virker adræt og lidt mere tyst, og kører noget længere på literen. Prisen for den bedre og mere nøjsomme motor kan også måles i kroner og øre. På gule plader hedder den 174.950 kroner, mens man for en model på hvide plader må slippe 359.990 kroner.