Porto retur ved fortrydelse

E-handel 20. marts 2007 05:00

{ Forbrugere har ret til at få portoen retur, når de fortryder køb af en vare via nettet, men denne ret “glemmer” mange netbutikker, og det vil Forbrugerombudsmanden nu gøre noget ved. Brancheorganisationer, e-handelsfonden og Forbrugerombudsmanden er gået sammen om en informationskampagne til internetbutikker om fortrydelsesret ved e-handel. Der er fortsat mange e-handelsvirksomheder, der ikke overholder reglerne for fortrydelsesret, viser en stikprøve, som Forbrugerombudsmanden har foretaget, hvor 247 hjemmesider blev gennemgået. 19 procent af de gennemgåede hjemmesider oplyste ikke om de 14 dages fortrydelsesret, som de havde pligt til, og 28 procent havde vilkår, der synes at indebære klare overtrædelser af forbrugeraftalelovens regler. Forbrugerombudsmand Henrik Øe er parat til påbud eller politianmeldelse af virksomheder, som efter kampagnen fortsat ikke lever op til reglerne om fortrydelsesret.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...