EMNER

Praktikophold skal forhindre videnflugt

Flere og flere studerende fra Aalborg Universitet (AAU) ønsker en praktikplads i løbet af deres uddannelse, men de kan være svære at finde.

Direktør Jens-Ole Nielsen og kommunikations-studerende Rasmus Andresen, der efter sit praktikophold har fået job i firmaet.Foto: Peter Langkilde

Direktør Jens-Ole Nielsen og kommunikations-studerende Rasmus Andresen, der efter sit praktikophold har fået job i firmaet.Foto: Peter Langkilde

- De nordjyske virksomheder har ikke åbnet øjnene for muligheden for at få praktikanter fra universitetet, siger Jens-Ole Nielsen, der er direktør på reklamebureauet Commitment Advertising i Aalborg. Virksomheden har for nyligt ansat to nye medarbejdere, som er kommunikationsstuderende fra Aalborg Universitet. Begge studerende har været i et fem måneders praktikophold hos reklamebureauet. Det er en succes. - De studerende kommer ind med friske øjne og den nyeste viden, siger Jens-Ole Nielsen. Han råder nordjyske virksomheder til at ansætte praktikanter fra AAU. - Det er ikke spor besværligt. De studerende er voksne mennesker, der hurtigt falder ind i arbejdsrytmen, siger Jens-Ole Nielsen, der mener virksomhederne skal være bedre til at tage ansvar for, at de studerende bliver i Nordjylland. - Hvis ikke de studerende får fornemmelsen af, at de nordjyske virksomheder kan bruge dem, så flygter de herfra, når de er færdiguddannede. Vi skal vise, at der er behov for dem her i regionen. Specielt i en periode, hvor der er mangel på arbejdskraft, siger Jens-Ole Nielsen. På Aalborg Universitet arbejder man allerede på, at de studerende skal tydeliggøres overfor virksomhederne. Til efteråret begynder AAU et projekt, der skal skabe dialog mellem studerende, der ønsker praktikplads og små- og mellemstore virksomheder i Nordjylland. - Vi har fornemmet, at virksomhederne ikke helt er klar over, hvad muligheder er for en praktikant, siger Lise Nordklitgaard, der er projektkoordinator i Erhvervsforum på AAU. Søg bredere Lise Nordklitgaard ser også en tendens til, at de studerende begrænser sig selv ved at søge for snævert. - De skal søge mere alternativt og ikke kun de store steder, siger hun. Ifølge 26-årige Rasmus Andresen, én af de to studerende ansat hos Commitment Advertising efter endt praktikophold, så skal de studerende heller ikke være bange for at troppe op hos virksomhederne. - Som ung studerende kan det være skræmmende, at man selv skal søge en praktikplads. Men mit råd er, at det bare er med at søge uopfordret, siger Rasmus Andresen, der primært arbejder med at skabe koncepter og lave tekstopgaver for reklamebureauet. Ind til videre er det blot et studiejob. Rasmus Andresen gik selv til netværksmøder for at finde en praktikplads. Her mødte han direktør Jens-Ole Nielsen som gav ham fem måneders praktikophold og en ansættelse. - Det er en stor oplevelse at være i praktik. Her får man prøvet sine teorier af i praksis, og det er virkelig spændende, siger Rasmus Andresen. Direktøren for Commitment Advertising håber, at andre virksomheder fremover vil se de studerende som en mulighed for vækst i den nordjyske region. - Udover at skabe en tiltrængt vækst i regionen kan man være med til at forhindre den vidensflugt, der følger, når studerende rejser til byer som Århus og København for at få job. - Og så giver det et stort udbytte at have praktikanterne. Det er en fornøjelse, siger Jens-Ole Nielsen.