Praktisk matematikundervisning, der tæller

Bælum/Solbjerg Skoles elever på mellemtrinnet har prøvet at regne naturen ud

Margit Sig
Rebecca Jensen og Sofie Slot fra 6.A slapper lidt af ved broen over kildens udløb i Kildesøen. FOTO: MARTIN DAMGÅRD
Skolevæsen 1. september 2006 06:00

BÆLUM/SOLBJERG: Hvor meget vand rummer Kildesøen i Bælum? Hvor hurtigt kan den rene kilde fylde den op? Og hvordan stiller man den slags regnestykker an som matematikopgaver, der er til at have med at gøre for elever i 4. til 6. klasse? Det har lærer Inge Rolfdahl på Bælum-Solbjerg Skole spekuleret længe over, men i denne uge har hun endelig kunnet afprøve ideerne i praksis. I skolens emneuge har 15-16 elever ad gangen været ved Kildesøen for blandt andet at måle vandmængder og regne på dem, undersøge svampe og insekter og lave ”trafiktælling” ved en myretue. Mathias Lykke Mikkelsen og Benjamin Bundgaard Engelbrektsen fra 5.A har lige målt ud med det lange målebånd, at Kildesøen er 30 meter bred og 68 meter lang. Og selv om adskillige af børnene ikke kan dy sig for at stikke gummistøvlebenene i søen ved vandkanten, så afstår man på forhånd fra at måle sødybden nøjagtigt. - Den er dybere midtpå, men vi bruger et gennemsnit på en meter, forklarer Inge Rolfdahl om udregningen af den samlede mængde vand i søen. Nu skal gruppen rørlægge kildens udløb i søen med en slange som dem, man bruger på tørretumblere. Her må Inge Rolfdahl dog træde til for at hjælpe med at bakse med opdæmning med sandsække, så man kan styre hele vandstrømmen gennem slangen. Et par af pigerne står parate til at styre slangen og fylde spande på skift, mens Benjamin Bundgaard Engelbrektsen bliver betroet stopuret. 11 spande fyldes og tømmes på fem minutter, men der slumpes dog lidt ved siden af engang imellem, og det sprøjter, når der ophobes meget vand i slangen på én gang. Inge Rolfdahl kan et øjeblik stå og glæde sig over, hvordan eleverne arbejder for at få det til at fungere. - Det er en god måde at øve matematik på, og det er en god måde at øve samarbejde på og finde på nye måder at gribe opgaven an på. Man kan ikke teste digitalt, hvor gode eleverne er til den slags samarbejde. Det er sjovere at lave matematik på den måde, og så kan vi samtidig glæde os over den pragtfulde natur, vi har herude, siger Inge Rolfdahl, som dog ikke mener, at man kan undvære undervisningen i klasseværelset. - Vi er nødt til at gøre begge dele. Hov, husk nu at tælle spandene. Det er altså en videnskabelig undersøgelse, vi er i gang med, må læreren lige minde om. Derefter skal eleverne regne ud, hvor meget vand der strømmer ud i søen på en time, men nu må vi indrømme, at det begynder at knibe for Deres udsendte at følge med i hovedet. Her er det også tilladt at bruge lommeregneren. Kildevandet er ni grader varmt året rundt og er rent nok til at drikke, får eleverne at vide. - Men hvordan kan det egentlig være, at kildevandet er så rent? Det ser altså lidt klamt ud, mener Rebecca Jensen fra 6.A. - Det er renest, jo tættere man kommer på selve kilden, hvor vandet kommer ud af den rene kridtbund. Men så kommer der lidt snuller i på vejen, forklarer Inge Rolfdahl. Myreflittige En anden gruppe skal i gang med at undersøge en stor myretue i kanten af skoven. Der skal både måles højde og bredde på tuen, kompasset skal aflæses for at bestemme, på hvilken side af skoven tuen ligger. Stik syd, viser det sig, og det passer med, at myrer helst vil have det varmt. Oven i købet gør de sig den ulejlighed at bære æg ud i varmen om dagen og tilbage i tuen om aftenen. Mens vi står og kikker lidt på mylderet, kribler de også op af benene på os. En modig pige, Louise Gärtener Sjørup fra 4.A, påtager sig at lægge en død græshoppe ned midt i tuen og se, hvad der sker. - I skal klemme den ihjel først, det er ikke sjovt at blive bidt ihjel af myrer, siger Inge Rolfdahl. - Det er nok ligesom at blive jagtet af børnehaveklasser, mener en af drengene med et grin. Ved nærmere eftersyn åbenbarer sig en bred hovedtrafikåre for myrerne. - Nu skal vi lave en trafiktælling. Er det ikke imponerende, at myrer kan trampe en synlig sti i græsset, spørger læreren. Imponerende er også resultatet af trafiktællingen. Hvis 315 myrer passerer strækningen på fem minutter, så bliver det til 37.800 myrer i løbet af en arbejdsdag på 10 timer. Emneugen slutter i dag, hvor eleverne på mellemtrinnet skal prøve at tilberede fisk, de selv har fanget. I ugens løb har eleverne i indskolingen øvet sig på at begå sig i trafikken og skal i dag til gåprøve og den lille cyklistprøve. De ældste elever har øvet metoder, de skal bruge i folkeskolens projektopgave, når de skal søge viden og øve kildekritik, og om eftermiddagen har de trænet samarbejde ved hjælp af forskellige lege og opgaver. Det har også handlet om at få de nye overbygningselever fra Blenstrup Skole godt inddraget i fællesskabet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...