EMNER

Prehn stoler ikke på skinneanalyser

Banedanmarks analyse af det nordjyske skinnenet holder ikke vand. Det mener det nordjyske folketingsmedlem Rasmus Prehn (S), der én gang for alle vil have sat en stopper for usikkerhed og forsinkelser på det nordjyske jernbanenet.

Han mener, at seks perioder med nødkøreplan og hastighedsnedsættelser på et år er for meget. Derfor har Folketingets trafikudvalg - på Prehns initiativ - kaldt transportminister Flemming Hansen (K) i åbent samråd i eftermiddag. - Jeg håber, at ministeren vil indrømme, at det ikke er holdbart at vente til 2012 med at få nye skinner. Hvis der ikke sker noget inden, vil passagererne opleve jævnlige afbrydelser med nødkøreplaner, siger Rasmus Prehn. Banedanmark, der står for driften af skinnerne, har tidligere lavet en grundig analyse af skinnenettet. Den viste, at der er mest økonomisk fornuft i at levetidsforlænge skinnerne i Vendsyssel og vente med den helt store tur til 2012. - Jeg har svært ved at tro på de analyser. Banedanmark har sagt mange ting, som ikke har holdt stik, siger Rasmus Prehn. I sidste uge fastholdt Banedanmarks områdechef for drift, Erling Weber Jensen, over for NORDJYSKE, at den bedste løsning fortsat er at levetidsforlænge. - De nye småfejl ændrer ikke ved vores analyse, lød det. I går ønskede Banedanmark ikke at kommentere Rasmus Prehns kritik, men afventer transportministerens svar under samrådet i eftermiddag. Her skal en række spørgsmål besvares. Ud over skinnenettet går de blandt andet på, om de nordjyske passagerer har mulighed for at få kompensation for forsinkelserne. Det har de ikke ifølge DSBs nuværende regler, da nødkøreplanen har været varslet på forhånd. I to af Rasmus Prehns spørgsmål nævnes det, at der er indført nødkøreplan i Vendsyssel i 45 dage. Det bygger dog på en misforståelse, da togene allerede i søndags - efter en uge med den særlige køreplan - vendte tilbage til normal kørsel. - De 45 dage er, hvad jeg fik oplyst af DSB. En uge er selvfølgelig betydeligt kortere tid, men det ændrer ikke ved, at situationen og passagerernes usikkerhed omkring køreplanerne er urimelig, siger Rasmus Prehn. thomas.wilhelmsen@nordjyske.dk