Premium til børnefamilierne

Vi prøver den nye BMW 2-serie Active Tourer og den faceliftede Mercedes B-klasse. Begge er de høje, praktiske og rummelige men også ret kostbare

8
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Bagsæderne er størst og bedst i Mercedes, som også er bredere i kabinen, hvor der kan sidde tre voksne ved siden af hinanden.

Siden Renault for knap en snes år siden startede børnebil-boomet med Scenic, er snart alverdens bilmærker nedkommet med lignende modeller.

I mange år har BMW ignorere al den overstadige ammestuesnak om praktisk indretning, forskydelige sæder og en dejlig høj kørestilling. Men som årene gik, har de vist måttet sande, at vejen til de moderne familiers hjerter - og tegnebøger - går gennem børnene.

Så nu, langt om længe, er BMW klar med 2-serie Active Tourer, en efternøler til Scenic, C4 Picasso, C-Max, VW Golf Sportsvan og … Mercedes B-klasse.

Sidstnævnte kom som ny model i 2012, men er højaktuel netop nu med et facelift. Derfor kører vi den nye BMW-familiebil op med den tilsvarende fra Mercedes.

Højt til loftet

Med højt til loftet og stort bagagerum er duellanterne tilpasset de kunder, der ikke orker en klassisk stationcar, men heller ikke har behov for en storstilet MPV med rum til hele miniputholdet.

Bag dem er anbragt et forskydeligt bagsæde med rank ryg, og når det er kørt godt fremad, kan en barnevogn lempes ind i lasten. Måske skal bagagerummets gulvplader dog først fjernes. Ellers er der plads til både reservebleer og computertasken i krybekælderen.

De biler bliver snart vanedannende for børnefamilien. Efterhånden som ungerne skyder i vejret og barnevognen fortrænges af cykler, skateboards og ski kan de selv køre bagsædet bagud og folde det helt eller delvist ned.

Alt sammen i en bil, der kører som en lavere 1-serie eller A-klasse, de er bare lidt lettere at overskue i trafikken og at komme ind og ud af.

Mercedes uden leasing

NordjyskeBiler tester BMW’en i den absolutte basisversion, 218 i, der har en trecylindret 1,5 benzinmotor med 136 hk og udstyrspakken Advantage, der bringer prisen op på 380.990 kr. eller en beskatningsmæssig værdi på 352.000 kr. mod Mercedes B-200, som har næstmindste benzinmotor på 1,6 liter og 156 hk: Pris 411.000 kr. Til gengæld tilbydes benzinudgaven ikke til erhvervsleasing.

Sporty BMW

Begge biler har masser af plads i kabinen, men også et lidt smalt midtersæde bagi hos BMW, som umiddelbart vurderet er bedst til kortere ture og på de to primære pladser agter, sidder man også bedst i Mercedes, selv om knæ- og benpladsen er on par i BMW.

Det er også muligt at mase tre barnestole ind ved siden af hinanden, hvis nogle skulle være i tvivl.

Bag rattet sidder chaufføren fremragende i begge nyheder, men der er alligevel store forskelle. BMW Active Tourer er klart den mest sporty, hvor man godt nok stiger ind, men hurtigt falder ned i sæderne, mens man sidder mere oprejst i B-klassen.

I virkeligheden er det smag og behag, for den lavere siddeposition i 2-serien passer perfekt til bilens mere dynamiske natur på vejen. Men vi kan jo ikke sidde og tjekke plads og indretning hele dagen, lad os komme ud at køre.

Her viser det sig hurtigt, at det ikke er uden grund, at BMW’s slogan er ”Freude am fahren”, (glæde ved at køre, red.). Alt fra motor, gear, undervogn og styretøj er sat op til narrestreger, så farmand kan have det sjovt bag rattet.

Køreoplevelsen i Active Tourer og B-klasse er så forskellig som weissbier og Pils: Hvor Mercedes sværger til blødere fjedre, er BMW anderledes stålsat. Den tackler sving med stram disciplin og et styretøj, der adlyder chaufførens mindste vink. Alligevel formår undervognen at filtrere vejens ujævnheder fra.

Verdensfjern Mercedes-styring

Trods lidt verdensfjern styring og kraftigere krængning i sving klarer B-klasse sig sjovt nok bedre, end man skulle tro. For selv om den kører fremragende på motorvejen, har undervognen også appetit på snoede sogneveje. Den bliver bare aldrig underholdende som 2-serien.

Bilens mest overbevisende egenskab er det samlede komfortniveau, og så den kraftige motor med 156 hk, hvor en let turboladning af motoren betyder, at den trækker blødt og tyst der, hvor man har brug for det.

Den motor gør B-klassen lynhurtig, og man kan i virkeligheden godt nøjes med den mindre 122 hk udgave, der samtidig bringer prisen ned med over 50.000 kr. til 360.000 kr.

Skærm-forskel

BMW stiller op med basismotoren, som er en trecylindret sag på 1,5 liter, der også ligger i den nye Mini. Ydelsen er 136 hk, selvfølgelig takket være turbo, og vi savner ikke kræfter. Både under acceleration og overhalinger er den lige netop tilstrækkelige og ledsages af en sportslig snerren.

Standard i begge biler er en stor skærm, som dog skal betjenes med drejeknapper og altså ikke er berøringsfølsomme, ellers har BMW den mest sportslige indretning, mens Mercedes er mere klassisk.

Sådan gælder det i det hele taget, så valget er egentligt ret let. Jeg tager BMW, fordi jeg elsker at køre bil og 2-serien er en mere interessant bil.

Den praktiske Mercedes henvender sig måske mere til seniorer, der elsker den lette ind- og udstigning og selve bilens komfortable tilgang til livet som bilist.

Men uanset hvad skal man dog have pengepungen i orden...

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.