- Undskyld, hr Plesner

Mishandlet bygning ønskes renoveret i pagt med arkitektens oprindelige streger

Carl Åge Østergaard
En del af remiseanlægget, som spærrer for udsyn til hovedbygningen, skal efter planen nedrives.Arkivfoto: Peter Broen
Skagen 8. december 2016 06:37 - Opdateret 9. december 2016 16:10

SKAGEN: Remisebygningen med det markante vandtårn i Skagen skal shines op, og den oprindelige Plesner-arkitektur løftes ud af sin solide indpakning i senere tilbygninger.

Det er Aarhus-arkitekten Freddy Eriksen, der vil rydde op i rodebutikken på det gamle remiseareal.

- Hovedbygningens arkitektoniske udtryk er udvisket af de senere knopskydninger, siger han.

- Derfor har vi udarbejdet et forslag til fornyelse, som jeg tror, Plesner selv ville have været tilfreds med.

Tilbygninger fjernes

Freddy Eriksen, som ejer andre ejendomme i Skagen, har købt hovedparten af remiseområdet. Sælgeren er Nordjyske Jernbaner.

Banen beholder dog en enkelt remisebygning som værksted.

Arkitektens forslag går ud på at nedrive en anden remise, som er sammenbygget med hovedbygningen. Yderligere en tilbygning på den anden side af huset skal væk.

Bevaringsværdige

Ikke kun hovedbygningen, men også remisen er udpeget som bevaringsværdige.

Nedrivning må derfor kun ske, hvis kommunen giver lov.

Plan- og miljøudvalget besluttede på mødet tirsdag at principgodkende arkitektens oplæg til forandring af remiseområde.

Men før han kan gå i gang med den arkitektoniske oprydning, skal han udarbejde forslag til en ny lokalplan, som skal ud i offentlig høring.

Freddy Eriksen vil bygge tre dobbelthuse på en del af remisearealet, og placeringen af dem er ikke i overensstemmelse med skitseoplægget i den gældende lokalplan, der omfatter et større område.

De nyopførte huse vil blive udbudt til salg.

Fra dampmaskinens tid

Men Freddy Eriksen regner med selv at beholde den restaurerede Plesnerbygning, der bl. a. har rummet Skagensbanens administration og på et tidspunkt en smedje.

Bygningens karakteristiske tårn er en reminiscens fra dengang, lokomotiver skulle have påfyldt vand til dampmaskinen, når de nåede endestationen.

- Vandbeholderen står stadig i tårnet, fortæller Freddy Eriksen.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...