Sprutlevende kunst

Detalje af maleriet “Forårsnat (Sumpene blomstrer)” fra 1935.
Nationalmuseet 15. januar 2009 05:00

I en dejlig bog sættes Gustaf Munch-Petersens digte sammen med hans billedkunst. I det væsentligste har digterens billedkunst ikke før været tilgængelig, og det rådes der bod på her. Munch Petersen er med i det marginaliserede avantgarde miljø i trediverne. Et Miljø der formulerede sig med en række legendariske udstillinger og tidsskriftet “Linien”. Nøglepersoner i dette miljø var Richard Mortensen, Vilhelm Bjerke Petersen og Ejler Bille. Et miljø hvor man diskuterede samfundet, psykoanalyse og drømme og søgte at beskrive og formulere den udvikling de var i tiden. Man tror på en ny verden og ser fascismen som den store trussel. Det kæmper Munch-Petersen så imod. Både i sin kunst og ved at deltage som frivillig i den spanske borgerkrig, hvor han bliver dræbt som 26-årig. Men holder billederne så, eller er Munch -Petersen udover den store digter han er, en billedkunstnerisk dilettant? Gustaf Munch Petersens billeder er forbavsende gode, og på den baggrund er det mest bemærkelsesværdige, at dette værk ikke har været tilgængeligt før. Munch Petersen er velorienteret i sin samtids avantgarde - Kandinsky, Klee, Miro, Picasso og det betyder noget, at de her billeder ikke bare er pynt. At Munch-Petersens billeder faktisk er forskende og diskuterende og forholder sig til de store spørgsmål, man møder i midt tredivernes billedkunstneriske diskussion. Sprutlevende! Inden der var gået produktion i det, og årtier inden det billedudtryk, man møder her, bliver massekultur, tømmes for sit indhold og udvikler sig til en trivialkunst, der er lige så pyntesyg og bevidstløs, som den trommesalskunst, man gjorde op med i trediverne. Man møder afsøgningen af det elementære billede, som denne bitte lille kreds af kunstnere dengang forskede i. En måde at gøre tingene på, disse kunstnere fandt i oldtidskunst, hos børn og i de oprindelige kulturer kunst, som man søgte det i Grønlandssamlingen og den etnografiske samling på Nationalmuseet. Og man diskuterede det surrealistiske, det underbevidste og seksualiteten som frigørende kraft, noget der lyser ud af bogens billeder. Som man her ser Gustaf Munch-Petersen starte ud, er der talent til, at han kunne være vokset til at blive en af de store abstrakte ekspressionister, som Bille, Jorn og Jacobsen. Man møder en billedkunstner med stor lyrisk fornemmelse, holdt på plads i en kølig forskende intellektualitet. Det er godt og det kunne godt være blevet endnu bedre, hvis Munch-Petersen havde fået lov at leve. Men alt det er tankespind. I stedet blev han en af de store unge døde og martyr i Spanien. Og står som en af sin generations største danske lyrikere. Og det var jo ikke så ringe endda. Bogen er sat op af Erik Hagens i sammenhæng med Munch-Petersens digte og billeder. Og de dejlige digte står ætsende klare, fulgt op af nøgterne tekster om Gustaf Munch-Petersen, hans lyrik og den tid, der var hans baggrund. En levende, indholdsmættet og sprudlende bog. Gorm Spaabæk kultur@nordjyske.dk “Malerier og digte af Gustaf Munch-Petersen” 176 sider, 299 kr. Forlaget Sohn

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...