Pro Forma teater

Arken 12. marts 2004 05:00

Bøger Hotel Pro Forma Efter 60'ernes ikonoklast, hvor maleriet og den klassiske skulptur blev skudt ned, opstod der i 70'ernes Danmark en mængde forsøg på at omformulere kunstbegrebet i forhold til den virkelighed der opstod i det nye videns og kommunikationssamfund. Et markant eksempel er miljøet omkring Kirsten Dehlholm, der i 70'erne og begyndelsen af 80'erne trådte i karakter med store spektakulære performancer i det, der dengang hed Billedstofteatret. Man viste ordløse forestillinger, hvor det bærende element var mennesker opstillet i en klar, kontrastfyldt og billedskabende scenografi. Det var billedkunstnere, der arbejdede i teaterets ramme, fordi der også dengang var mere seriøse finansieringsmuligheder indenfor musik og teater. Og ud af dette rige eksperimenterende miljø voksede så teater gruppen Hotel Pro Forma. I en ny bog kan man se billeder og tekst fra nogle af de forestillinger, der er skabt efter at Billedstofteatret i 1988 transformerede sig til Hotel Pro Forma. Der arbejdes med livet store spørgsmål som for eksempel i forestillingen "Fact-Arte-Fact" fra 1991, hvor kloning og menneskets situation i den nye genmodificerede virkelighed tages under behandling. "Et levende væsen består af tid" , "Og hvem påtager sig storheden, hvis ingen påtager sig hjælpeløsheden" eller "Nyopdagelser kommer undertiden kun af vor glemsel", som det står imellem billedene i bogen Det er en form for installation/teater, der arbejder ud af de erfaringer, man finder i vor tids eksperimenterende billedkunst. Som for eksempel Louise Bourgeois' celler, der tydeligvis er en forudsætning for opstillingerne i "Fact-Arte-Fact". I en bog kan man ikke se den lyd og heller ikke de levende billeder, der indgår i forestillingerne. Heller ikke den måde figurerne bevæger sig på, kan aflæses i bogform. Derimod kan man få et intryk af hvorledes der arbejdes med "stedets ånd", og hvorledes det stedsspecifikke bliver et vigtigt element i kunstværket. Et eksempel er forestillingen Navigare der er skabt til kunstmuseet Arkens bygning i Ishøj og blev opført her i forbindelse med museets indvielse i 1996. Arken har form som et skibsskrog og forestillingen bestod af 50 roere der driver bygningen frem med ro-årer af lys. Forestillingernes tilbagevendende tema er mennesket. Fortalt med patos og langsomhed. Man har lov til at udforske og der er tid til at se på det menneske der bruges i forestillingerne. Noget der ellers er dårlig opførsel. Her har man tid til at se og opleve uendelige varianter af det at være menneske og det syntes overvældende. Snehvide og dværge. Børn, unge, gamle mennesker, - tynde, tykke, tvillinger o.s.v. o.s.v. En metode der kan sammenlignes med de opstillinger af mennesker, man kan møde i Gary Hills videoinstallationer. Det opstillede og den samme nøgterne saglighed. Det er en bog der giver mulighed for at orientere sig Kirsten Dehlholm og Hotel Pro Formas kunstbegreb. En billedkunst der ikke har været tilgængelig i Nordjylland. Gorm Spaabæk kultur@nordjyske.dk Per Teil, Kirsten Dehlholm og Lars Qvortrup: "Hotel Pro Forma - Den dobbelte iscenesættelse: rum og performance". 208 sider, 445 kroner. Arkitektens Forlag

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...