Chopin i Dokkedal

Pianisten Anna Gourari bød på gnistrende og teknisk lydefrit spil.
Dokkedal 15. august 2011 21:39

Ordet "gnistrende", som er blevet brugt om den tatarstanske pianist Anna Gourari, skulle vise sig at være ganske dækkende for hendes spillestil og musikalske temperament. Men hendes musikalitet rummede meget andet og mere end blot en lydefri teknik og overdådig klangbehandling. Den sovjetiske kvindelige komponist, Sofia Gubaidulina, som i 1999 modtog Sonnings musikpris, var ophavskvinde til åbningsværket "Chaconne", et i alle henseender moderne værk, men med rødder i barokkens kompositionsprincipper. Gourari spillede dette moderne variationsværk med en eminent sans for den dramatiske formgivning. Her blev temaets store klangsøjler mejslet skarpt og præcist, fugadelen tilført en pulserende energi og det efterfølgende intermezzo klangligt afstemt med nærmest impressionistiske penselstrøg. Og det var med nød og næppe, at det ellers udmærkede Petrov flygel klarede belastningen, men gudskelov holdt stemningen. Efterfølgende var det nemlig uddrag af Tjajkovskijs "Årstiderne" op. 37, der stod på programmet, tolv fine karakterstykker over årets måneder, ikke så meget årstids- eller naturbilleder, men snarere pastelagtige miniaturer og stemningsbilleder. Disse små musikalske perler står i klar gæld til Chopins klavermusik, tydeligst i barcarollen og januar-satsen med titlen "At the Fireside". Gourari fandt en særlig melankolsk, mol-farvet tone frem til "Starlit Nights" og "Autumn Song" med de mange musikalske lag, og februar-satsen ("Carnival") blev forvandlet til et helt lille festfyrværkeri. Og da lyden af den silende regn udenfor begyndte at blande sig, opstod der en fin samhørighed mellem natur og kultur i den ombyggede lade i Dokkedal. Det rene Chopin-program efter pausen bød på nogle af de mindre kendte værker, b-mol nocturnen, cis-mol polonaisen, de fire mazurkaer op. 30, og endelig som afslutning den monumentale b-mol scherzo op. 31. Anna Gourari besad netop den overlegne teknik, kombineret med et fintudviklet musikalsk foredrag, som skal til for at forløse Chopins pianistiske mesterværker. Med sit vidunderlige rubato-spil formåede hun i sjælden grad at være til stede i øjeblikket og omforme tiden fra mekanisk regelmæssig puls til organisk musikalsk liv, hvor hver uregelmæssighed synes ladet med særlig betydning og udtryk. Her blev mazurkaerne forvandlet til små yndefulde dansesatser med et wienerisch swung. Og scherzoen blev i hendes mesterlige fortolkning omformet til en hel symfonisats, som i sig rummede en verden af kontraster, udtryk, stemninger, klangverdener. Musik realiseret som liv, ikke blot som form og struktur. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk Anna Gourari Vildmosekoncerter, søndag eftermiddag.

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...