Store formater

Aalborg 26. september 2003 06:00

kunst Gorm Spaabæk Gorm Spaabæk viser keramik, oliemaling, tegning, radering og træsnit. Det er for så vidt helt almindelige, traditionelle teknikker. Alligevel kan Gorm Spaabæk ikke siges at være helt almindelig. Tanker og ønsker om en bedre verden ligger til stadighed til grund for hans værker. Og midlet til at fastholde beskueren og til at få ham eller hende i tale er det meget store format i tegning og især i træsnit. På denne udstilling kan man således se nogle af de største træsnit nogensinde. Størst er "Og man brændte biblioteket i Alexandria", der måler 366 x 183 centimeter. Det viser en 4400 år gammel portrætskulptur på 23 centimeter, som blev ødelagt i forbindelse med erobringen af Bagdad. Ved at forstørre skulpturen ca. otte gange bliver Gorm Spaabæks tryk en mindst lige så stærk kommentar til begivenhederne i Bagdad som noget tv-dokumentarprogram. For at forstå disse bagvedliggende kommentarer og tanker er man dog nødt til også at læse den lille pamflet, som er udgivet i forbindelse med udstillingen. Her i kan man også læse om det 244 x 183 centimeter store træsnit med Anders Fogh Rasmussen som motiv. Det er monumentalt, kraftfuldt og vellignende. Det viser en skarptskåret politiker i sort/hvid. Umiddelbart set et stærkt ikon for den nuværende ledelse af landet. Men læser man Gorm Spaabæks kommentar, ændres indrykket fuldstændigt og øjeblikkeligt. Han skriver, at den danske folkesjæl ødelægger alt, hvad der er stort. (Man skal ikke tro man er noget). Så han vil med dette portræt undersøge, om mekanikken også fungerer omvendt: "Hvis man skaber et meget stort og monumentalt portræt af Anders Fogh Rasmussen, forsvinder han måske". Det vil vise sig - indtil videre eksisterer både portræt og motiv. Vi kender det alle sammen: ved store ulykker, attentater og lignende kan vi præcis huske, hvor vi befandt og hvad vi lavede. Således også Gorm Spaabæk - hans store rødkridttegning "13. juli 1995 Disneyland, Paris" viser en ferieglad familie, der uvidende om massakren, som foregik i samme øjeblik i Srebrenica, nyder suset i rutchebanen. Man kan nøjes med at konstatere, men det er nu svært at lade være med at tænke videre. Hvordan kunne det ske, mens alle andre bare levede livet videre? Det er overvejende sort/hvide værker, der vises, men værkerne - sammen med den lille pamflet - vidner om en farverig og sprudlende kunstner. Alice Bergholt Nilssonkultur@nordjyske.dk En udstilling Gorm Spaabæk Aalborg Kunstpavillon. Udstillingen vises frem til 28. september

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...