En forbryders bekendelser

"PAINTINGS, ICESCULPTURES, DRAWINGS, ANTICOPYRIGHT, INSTALLATIONS, SUPER 8, VIDEO, PHOTOGRAPHY, MAILART...... "

Portal af is og sol fra halvfjerdserne.
Hjallerup IF 2. maj 2010 06:00

Først sneet inde, så påske og så en pakke fra Nordjyske med bøger jeg skulle se på og anmelde. Og det sagde jeg så nej til. I pakken var bogen om Mogens Otto Nielsen, som jeg allerede havde sagt til Mogens, at jeg ikke kunne anmelde, fordi jeg er inhabil. Har kendt og samarbejdet med Mogens i tyve år, og i bogen er brugt et par foto, som jeg har taget. Forsøgte at slippe, men blev kommanderet på plads af min føringsofficer på Nordjyske. Du skal bare skrive, at det er det grundlag, du skriver udfra, lød det. Så her sidder jeg, som en anden forbryder, i min helt egen inhabilitet og skriver. I 1987 blev jeg færdig på Kunstakademiet og proklamerede, at det nye sted var omegnen af Hjallerup. På Kongens Nytorv mødte jeg en for mig uventet reaktion. "Så skal du op til Mogens", lød den grammofon, der kørte i rille. Set herfra var Hjallerup og Mogens tæt forbundne størrelser. Min reaktion var derimod Mogens - hvem? MON var ikke på min harddisk dengang, selvom jeg efterpå godt kan se, at jeg allerede da havde set flere af hans ting. At dette kunne ske, ser jeg i dag ud fra min tilgang, der var forskellig fra hans. Jeg søgte på Kunstakademiet for at lære håndværk og fag, tilegne mig et fag og en tradition. Så det, jeg søgte på Kunstakademiet, var netop det, som i de år blev skudt ned. Jeg levede under en kulturrevolution. Som jeg ser det i dag, var det den borgerkrig, der ændrede akademiet til en moderne læreanstalt, hvor det i stedet for håndværk og tradition kom til at handle om ideudvikling. Man sammenlignede sig med forskning inden for naturvidenskaber og underviste i atomfysik på billedhuggerskolerne. Lærte at gå ud fra de rammer, der nu er. Ofte i medier og materialer der ikke var kunstbelastede, som Alberts Mertz formulerede det. Her er det, Mogens kommer ind fra Hjallerup. Hjallerup Avantgarden, som Jens Jørgen Thorsen kaldte det. Mogens var allerede der, hvor akademiet bevægede sig hen. I sin egen kommunikerende sprøde tone, der byggede videre på den generation, der i årtiet før formulerede sig i Eksskole og Aarhus avantgarde. Knapt så rå i tonen som den Københavnske Eksskole. I stedet sart, kommunikerende og altid holdt på plads af et skarpt intellekt. Mogens siger selv, at han er tingfinder. Jeg mener at han er sprogfinder. Han formulerer big bang teori i en sæbeboble, Månen i en fotokopieret pandekage, en ny opfattelse af naturbegrebet i rækker af ANTenner - træpinde med sukkerknalder, så mulighed for uset dialog og kommunikation med myrer kan opstå. Mogens' metode ligner meget Niels Bohrs metode for sprogdannelse. En elementaritet, hvor Bohr fortæller om grundlaget for atombomben ved at tale om bunker af fodbolde. I dag er der ingen, der synes, at Bohr var et pjathoved. Bomben er sprunget, og det forstår vi så, igennem Bohrs fodbolde. I formidling af alt stof er omskrivning i kendte begreber en forudsætning. Al formulering sker i en sprogdannelse, noget vi alle har været igennem, da vor mor lærte os det første ord: Mam! Ske!! Og her har Mogens hele sit liv beskæftiget sig i diskussion og områder, hvor der foregår ting, der ikke er italesat, sprogliggjort. I den nye bog opsamles Mogens Otto Nielsens kunstneriske forløb i billeder. En billedbog med opremsninger af billeder med en kort tekst af datteren Kirstine og ellers korte billedtekster. Her kan ses, hvorfor Mogens er en af nøglefigurerne i udviklingen af det økologiske aspekt i dansk kunst. Skabt på grundlag af Arte Povera, Eksskole, Manzoni og det forhåndenværende søms princip. Her omfattende sne, is og meget myrer. Myrer ofte brugt som metafor for natur. I samarbejde, åben mod verden, hvor postvæsenet blev hans medie og museum. Hvor det nye netværkssamfund kom og udviklede sig ud fra Ravnstrup gamle skole "A META-NETWORKER IN SPIRIT". Man er ikke født provinsiel, det kræver vilje og indsats. Mogens viser, at verden er stor, fuld af muligheder og åben, hvis man giver sit hovede lov. Og Mogens plantede frø, vækst og udvikling i det meste af verden, hvor det kan ses i hundredvis af studiesamlinger. Og det Franske Postmuseum, hvor man viste de frimærker, som det danske postvæsen senere syntes skulle forbydes. Og den store opsamling, ophængning i kobberstiksamlingen i 1992, hvor der var 40.000 forbi. Altgivende og generøst. Efter min opfattelse en af grundene til, at det er så lidt solgt. I et nyformulerende opkommet borgerskab, der bygger sine monumenter i pragtfulde toiletrum og samtalekøkkener. Søger faste værdier, signal, status og snobberi for deres mange penge. Det er ikke rigdom. Her er en af Mogens Otto Nielsens største kvaliteter, at han ser den modsatte vej. Søger det enkle, indholdsmættede, fundamentale og almene. Som man ser det i H.C. Andersens eventyr og Bohrs fodbolde. Det er let nok at sige tingene svært. Det er svært at være enkel og tydelig om noget, der er svært. Og får man oveni en sprød poetisk tone og en befriende humor, står man med noget enestående. Mogens og Jytte valgte at lægge deres liv og arbejdsindsat i det nordjyske samfund. Himlen over Hjallerup. Den særlige tone i Dansk Kunst. Gorm Spaabæk kultur@nordjyske.dk Mogens Otto Nielsen: "PAINTINGS, ICESCULPTURES, DRAWINGS, ANTICOPYRIGHT, INSTALLATIONS, SUPER 8, VIDEO, PHOTOGRAPHY, MAILART, ENVELOPES, POSTCARDS, CONCEPTUAL ART, DIAS, ARTBOOKS, ANIMALART, LANDART, VISUAL POETRY, XEROX, COPY, ARTSTAMPS, PERFORMANCE, FOUNDART, RUBBERSTAMPS, OBJECTS, ARCHIVE, CATALOGUES, POSTERS AND THE-SELSKAB" Forord af Kirstine Nielsen. 305 sider, mange hundrede billeder, 250 kr. Udgivet af Atmosphere controlled

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...