Fra 52 tons negativer til en bog

Det Kongelige Bibliotek 8. august 2005 06:00

BØGER Fotografi i Diamanten Lederen af Det Nationale Fotomuseum, Ingrid Fischer Jonge, har som en introduktion til fotografisamlingen på Det Kongelig Bibliotek skrevet en stor og smuk bog. Fotografisamlingen i det Kongelige Bibliotek består af ca. fire millioner foto og ca. 52 tons negativer. Ud af denne samling er 50.000 foto placeret i afdelingen for fotografi som kunst. Ud fra denne overvældende samling fortæller Jonge historien om, hvorledes fotografiet opstår og udvikler sig frem til det begreb vi kender idag . Man ser igennem eksempler fra museets samling, hvorledes fotografiet fremkommer som resultat af mange års logiske på hinanden følgende eksperimenter. Man kan også se denne historie som et eksempel på, hvorledes billedkunstnere altid har eksperimenteret med ny teknologi. Langt hen ad vejen er det kunstnere som teatermaleren Daguerres, blandt meget andet forfatteren Talbot og maleren D.O.Hill der udvikler det nye medie. Og begrebsdannelsen i dette nye medie sker i høj grad udfra de diskussioner der iøvrigt sker i den tids billedkunstneriske begrebsdannelse. Et eksempel er D.O. Hill Og Robert Adamsons fotografi "The letter" fra 1845, hvor man ser tre kvinder fra fiskerlandsbyen Newhaven (nær ved Edinburgh) der læser i et brev. Det er et godt spørgsmål om kvinderne kan læse brevet. Der var en udbredt analfabetisme i fiskerlejet. Pigernes kjoler er bemærkelsesværdigt rene og nystrøgne, og der er god grund til at slutte, at der er tale om et opstillet motiv, der skal fortælle en romantisk historie. Som man ofte ser det i den tids genre maleri. I en anden artikel gennemgås med grundlag i fotografier fra museets samlinger Alfred Stieglitz forhold til japansk kunst og kultur. Man møder det tågede vejr, regnen, sneen, afskæringen, indelingen af billedfladen som man ser det hos Utamaru og Hiroshige. Men selvom fotograferne brugte løs af billedkunstens æstetik og begreber, ansås fotografi ikke som en kunstart. Om fotografi kan defineres som kunst var en diskussion, der bølgede i næsten 150 år. Det var et almindeligt synspunkt, at billedkunst kun bør udfolde sig i en gammelkendt form, såsom staffelimaleri og marmorskulptur. Noget de fremadrettede eksperimenterende billedkunstnere naturligvis også dengang, gav pokker i. Ud af Diamantens skatkammer drager Fischer Jonge så en række fotografier der fortæller hovedlinier i fotografiets historiske udvikling helt fra de første overgangsformer og forståelsen af linearperspektivet hos Eckersberg til Daguerres eksperimenter og Talbots udvikling af negativet. Man ser eksempler på samlingens portrætter af verdensformat, som for eksempel Nadars portræt fra 1864 af den franske forfatter og kvindesags pioner George Sand. Man ser krigsbilleder fra Krimkrigen og stærke socialpolitiske indlæg af de store socialdokumenterende fotografer som for eksempel John Thomson og Peter Sekaer. Nyere dansk fotografi som Rivad, Høm, Krass Clement og Klein fylder med god grund i bogen og den sluttes med Candida Höfer der på fornem vis skildrer stemning og atmosfære i bygninger og københavnske samlinger, som for eksempel Universitetets Biblioteket og det Kongelige Biblioteks samling. Fischer Jonge evner på en let og naturlig måde at formidle et lærd og indholdsmættet stof. Gorm Spaabæk kultur@nordjyske.dk Ingrid Fischer Jong: "Fotografi i Diamanten" 231 sider, 325 Kroner Det Kongelige Bibliotek

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...