Sort er alle farver

Dette er det sidste af sommerens farve-essays, hvor Gorm Spaabæk fortæller om sandheden - også den kunsthistoriske - om alle farver. Eller i hvert fald næsten sandheden. Der er nemlig farveforskelle

Gorm Spaabæk
Sort. Ja faktisk mange slags sort finder man i Aage Sikker Hasnens billede af Robinson Crusoe.
Facebook 13. august 2010 06:00

Sort er alle farver. I en sort blankslebet stenplade spejles en kvinde. Hun bærer en rød kjole. Sort er ikke bare sort. Picassos Guernica har - udover at det er stort - den sorte farve som bærende farve. Tonet i partier med en smule blå, og blandet op i hvidt, men ellers sort. Og "Saturn æder sine børn" er et af Goyas sorte billeder. Oprindeligt malet på en væg i den gamle malers hus uden for Madrid. En sammenhæng, hvor der også er en heksesabbat. Og Julius Poulsens maleri af nattehimmel. Og Hjortens raderinger, værtshuse i Københavns minefelt eller Vesterø på Læsø. Og William Skotte Olsens utæmmede udladninger i koldnål. Käthe Kollwitz selvportrætter trykt på sten. En alvor, ro og energi der næsten er maskulin i sin styrke og kraft. Eller Daumier og Gavarni der i Frankrig udviklede tegningen, billedet som et integreret element i den moderne avis tilbage i midten af 1800-tallet. Tegnet og trykt på sten og som litografi aldrig overgået i sin tone i rigdom, i den sorte. De var mestrene, da den moderne avis-karikatur blev født. Der er også den store, fortrængte nordjyske billedkunstner Aage Sikker Hansen. Også en af den sorte farves store elskere, der lever i sin ungdom og blev uddannet som skiltemaler i Aalborg. Sikker Hansen oparbejder en helt ny kunstart. Han lavede udviklingsarbejde i ny tekniske muligheder. Han trykte kunstværker på store industrielle trykkeri-maskiner. I 80’erne talte jeg med et par gamle trykkere, der havde set Sikker Hansen arbejde, og de fortalte om, hvordan Sikker tegnede med det sorte litografiske kridt i et tykt lag på sandpapir. Dermed kunne han åbne farven og gøre den stoflig, når den blev overført til trykplade. Sikker Hansen brugte, udforskede og udnyttede stoffets muligheder til det yderste! Sikker Hansens kendetegn blev denne fyldige sorte farve. Han brugte den i kunstværker, der kun eksisterede i tryk-proces. Her er ikke tale om reproduktion, men kunstværker tænkt og udført til og et massemedie. Og Sikker Hansen brugte en række forskellige sorte, over flere trykgange. Farven blev spændt op ved at variere den. Noget, der i dag ville være en uhørt luksus i den daglige avis. Men Sikker Hansen udnyttede de muligheder, der var, og der blev trykt i rækker af forskellige blanke, transparente og matte sorte. Op imod og over hinanden. Den klangbund, Sikker Hansens spillede bold op ad, var et trykkerifag, der var på vej et helt andet sted hen. Og det var bemærkelsesværdigt, at Sikker Hansen levede i en tid, da håndværkersamfundets tankesæt var på vej ud, men stadig var levende. At der stadig i værkstederne var gamle trykkere, der kunne blande en farve op på øjemål, og hvor de mange og forskellige farvebøtter stod opmarcheret i lange rækker i et trykkeri. Her mødte kunstneren et kvalificeret og ligeværdigt modspil, der dannede grundlag for et frugtbart udviklingsrum på de instrumenter, der nu var. Spritnye maskiner til maskinel reproduktion blev erobret for kunst. Set og oplevet som muligheder og udtrykt i et spektrum af sorte farver: Den sorte kolde, varme, rødlige, grønlige, tonede og sepia. En rigdom af farver, der ikke mere er i spil i moderne trykkeri-virksomhed. Her er sort bare sort. Der trykkes ikke to eller flere sorte i det samme tryk. Og farven udvikles og fastlægges ikke ved at sammenligne finger-dubbede farve-prøver på et stykke papir. Eller ved at afprøve farvens fylde og gennemsigtighed på en række forskellige papirs-kvaliteter. Det tabte kan man for evigt begræde, men der er ikke det vigtigste her. Selvfølgelig er det tabte nostalgi, men udvikling sker stort set altid i sam- og modspil med nye teknologiske landvindinger. Udover fagets historie er det måske det eneste, der er rigtigt fælles. At der afsøges nye muligheder i en verden i forandring. Og i de sidste århundreder i særdeleshed, fordi ny teknologi med stigende hastighed har ændret den måde, vi tænker, lever og producerer på. Set i bakspejlet glemmes det, at Sikker Hansens generation af grafiske kunstnere i deres samarbejde med den tids massemedier (altså før net, fjernsyn og Facebook) havde adgang til den tids allernyeste maskiner. Og i den grad udnyttede den række af nye tekniske muligheder, de fik. Mest i avisen, men også på plakater, på bogforsider og i børnebøger fyldt med billeder. Hos Sikker Hansen udtrykt i mængder af plakater, kunst i avis og Robinson Crusoe-bogen. "Mammutbogen", "Byens dyreliv", "Lyse sommerdage" og meget, meget mere. Og Sikker Hansens billedverden er stadigt en brik i den måde, vi ser os selv på. Og i alt det sorte titter det hvide papir frem og bliver lys. Den sorte har alle farver.

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...