Tak for det

Johannes Balsgaard skildrer den lange rejse også med mennesker i nutidstøj, skateboard og cykel.
Aars 30. april 2010 06:00

kunst “Mytografia”, Himmerlands Kunstmuseum # # # # # ¤ I dette forår så man en manifestation af papir som medie i Stalke Galleri i Kirke Saabye, hvor 55 meget forskellige kunstnere hyldede papiret som materiale på en udstilling. Og det er den klangbund, man møder på sommerens udstilling på Himmerlands Kunstmuseum i Aars, der ferniserede i påsken. En udstilling der præsenterer en række meget veluddannede og unge kunstnere. Det er en befrielse, at møde en flok unge mennesker der kan deres ting. Har brugt deres liv på at kvalificere sig. De fleste har haft studie ophold i Japan. En har læst syv år på Kunstakademiet i Mexico City. Højt uddannede specialister, der har overlevet den brutale udvælgelse der sker i de billedkunstneriske uddannelser. De har projektkompetence, kan gennemarbejde et stof og både fløjte og vrikke med ørerne på en gang. Noget der burde være en selvfølge, men ikke er det, i det nordjyske udstillingsliv. På udstillingen i Aars, ses ikke bare en stillingtagen til en ny tids tankesæt, men års grundige undersøgelse af håndværkersamfundets tankesæt og metode. Den grundlæggende tegning, der først er på plads, når papiret er visket igennem. Saglighed og fag, alt det der vendes ryg til, i den kakofoni der hersker i de nordjyske påskeudstillinger, hvor man let kan få den opfattelse, at kompetence anses for en forbrydelse. Men hvad bruger disse unge mennesker så alt dette faglig og formel viden til? Først og fremmest gennemarbejder de begreber og den ramme der er. Egn, sted, Himmerland, sagnet om Kimbrerne og en graven dybere i sind og historie. Alt det Ebbe Reich formulerede i sine bøger for en generation siden. Et andet element er Manga, graffiti og tatovering, en afsøgning i det grundlæggende billede. Tilbage i billedsprog der har en dybere rod, end den streng, der blev sendt af sted, da man i italiensk renæssance nedbrød Guds orden, dissekerede mennesket og satte mennesket i centrum. En afsøgning af ornamentik, doodleri med en kuglepen, et folkeligt billedsprog, der vokser ud af de overvejelser, der sås beskrevet i Helhesten. Heerups hjerte og Smerte, og uden at de unge kunstnere åbenbart selv er klar over det i nordjyden Søren Nancke-Kroghs og Broby-Johansens grundlæggende arbejde for at sætte tatovering i en kunstramme. I dag forekommer det indlysende, men for fyrre år siden var det kontroversielt. Her har den bold, der dengang blev sendt af sted, i høj grad ændret verden. Tatovering er igen ungdoms- og masse kultur: Tribal-tatoveringer der bygger på oldtids ornamentik, mønstre og et forhistorisk billedsprog og en tatoveringskultur i udvikling, hvor den skarpe opdeling mellem europæisk tatovering, Japans og Oceaniens traditioner, er i opløsning og blandes. Pelle Møller er selv tatovør og den tydelighed og formskarphed, der er forudsætning for en god tatovering, ses i hans arbejder på papir. En anden påvirkning er fra klassisk japanske træsnit. Et andet spor. I hans store stærke træsnit udskiftes den japanske trane med en dansk stork, men bølgerne stadig er opfattet på japansk. I et langt billede trykker og tegner Johannes Balsgaard den lange rejse. Det store træk, vandringen. Her udført af mennesker i nutids dagligdags tøj. Skateboard og cykel. Det fremtræder sart og gennemarbejdet og med enkelte små linoleumstryk i det store og lange billede, der skaber kontrast og gir farve til stregen i den grå blyant. Og Balsgaards litografi. Den kimbriske tyr. National romantik for fuld skrue. I et stort, fint og farverigt tryk visualiseres kult og Gundestrupkar. Et billede der kan ses i dialog med både Reidar Magnus mytologiske litografiske eksperimenter og Bjørn Nørgaards store akvatinte fra 1982, der spiller bold op ad det gamle tryk om Slaget på Rheden. Selvom de unge mennesker er internationalister og berejste, sker der her i den grad en undersøgelse af rødder og dybder i lokal dansk kultur. Også hos Silas Inoue ses interesse for tatoveringens billedsprog og æstetik. Træsnit, fyldt med symboler, abrupte kontraster og rebus billeder, der fortæller fabler og ordbilleder. Og store farvetegninger og akvareller i dialog med graffiti og den fortalte tegnede historie i manga og ungdomskultur. Og Emil Westman Hertz, der skraverer og tegner former op. Små tegninger, der trods deres lille format er monumentale. Smukke og poetiske værker, i stor enkelhed. Og endelig Stefan Rotvit, der viser meget forskellige ting. I gangen hænger en serie farvelitografier, der ligner øvelser over østasiatiske teatermaskers æstetik. Ellers veksler løse skitser med gennemarbejdede tegninger af gnomer og fabel dyr udført med kuglepen. Man tænker på tankekruseduller i kanten af en alt for kedelig skole bog, at lade kuglepennen løbe Imponerende at så kompetente mennesker vil bruge deres kræfter her, selvom salg på udstillinger ikke er virkelighed for kunstnere. I Nordjylland. Tak for det. Gorm Spaabæk kultur@nordjyske.dk “Mytografia” Himmerlands Kunstmuseum, Aars Vises til 22. august.

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...