Og Dronningen er med: DEPOTOPHÆNGNING: Kunstneres værker i gamle sammenhænge

"Kristus i Emmaus" er lavet 1648 af en anonym elev fra Rembrandts værksted.
Hammershøj 3. april 2006 06:00

KUNST Highlights på SMK # # # # # # Rembrandt # # # # # # Det meste af Statens Museum for Kunst er under ombygning og man har i den nye del af museet etableret en depotophængning, hvor store dele af museet samling af malerier er hængt op fra gulv til loft . Det fungerer fremragende, noget det ikke er så underligt, når man tænker på, at hovedparten af museets billeder er produceret til at hænge tæt fra gulv til loft på herregårde, slotte og paladser. Her kan man så opleve en lang række kunstnere i nye eller rettere sagt gamle sammenhænge. Som for eksempel de "danske" hollandske malere som Wuchters og Van Manders, der hænger på samme væg som museet fremragende samling af en række tilsvarende kunstneres værker fra Hollands guldalder. Eller Edward Munch der kan ses sammen med Skagensmalere, Brendekilde, L.A. Ring og Wilhelm Hammershøj. Eller billeder fra Rumps samling, der i generationer har været gemt bagest i lageret. Som for eksempel en række små portrætter af Derain, malerier af Gromaire og Othon Friesz. Og så møder man en lille og tæt ophængning af billeder af og med tilknytning til Rembrandt. Det er lykkedes i et Rembrandt-år at hente snesevis af Rembrandts malerier frem til en udstilling, og man har omvurderet to af museets tvivlsomme Rembrandt billeder til at være ægte. De to malerier er ikke hovedværker i Rembrandts produktion. Hvis de havde været det, havde man nok fundet dem frem for længe siden. Og denne omvurdering er udtryk for, at man i dag i højere grad diskuterer ud fra naturvidenskabelige fakta, end den til enhver tids gældende kunsthistoriske smag og behag, når man tilskriver værker til Rembrandt. Men selve Rembrandtbegrebet er ikke noget enmandsværk. Ligesom Giottobegrebet og Rubensbegrebet er det udtryk for et værksteds produktion. Rembrandt er et varemærke og det er heller ikke Henry Ford, der har bygget alle verdens Ford biler. Kunstmuseets Emmausbillede har således i flere hundrede år stået som typeeksempel for, hvad Rembrandt var i Danmark. Nu argumenterer man fornuftigt for, at der her er tale om et værkstedsbillede, der dog stadigt tilskrives mesterens værksted. Foran Emmausbilledet har generationer af danske billedkunstnere, som for eksempel C.W. Eckersberg, Michael Ancher og Emil Nolde stået i andagt og lært. Og Emmausbilledet er naturligvis stadigvæk, selvom det nok ikke er fra mesterens egen hånd, et vidunderligt billede. Rembrandtudstillingen er en god udstilling, der på en begavet og publikumsvenlig måde formidler et indforstået stof. I den sammenhæng er det sikkert ikke uden betydning, at udstillingen er doneret af A.P. Møllers fond, og derfor viser udstillingen, hvad penge nok til aktivitet og udviklingsarbejde kan gøre. For øvrigt fremtræder mange af de tilvejebragte Rembrandtmalerier nyrestaurerede, og det er både godt og ondt. Når man renser de gamle lakker af, opnår man en postkortæstetik, der passer til det elektriske lys og den måde man ser virkeligheden i dag. Man kan sammenligne det med 70'ernes maniske afsyringsorgier. En tid da man fjernede de danske bondemøblers bemalinger og stort set udraderede sporene af en hel kunstar, udtrykt i bondekulturens ældgamle, årings-bemalinger. Ligesom man i de år fjernede massevis af spor af århundredgamle bemalinger på kirkernes bænke og prædikestole. Når man ser et nyrestaureret Rembrandt maleri er det et nærliggende spørgsmål, om man tilpasser disse værker til den forståelsesramme, der hersker i dag? I den søgen efter ny viden, der foregår på konservatorværkstederne, respektere man så de lakker og farvetoner Rembrandt selv havde fastlagt? Når man fremfører, at et maleri af Rembrandt, er blevet lysere, end det var før, er der så nogen garanti for, at det var Rembrandts ide, at det skulle se sådant ud? At han ikke netop i de lakker man har renset af. Havde lagt en ulmende mørk tone, der slørede detaljer og gav billedet den stemning, Rembrandt syntes var rigtig? Og at man på varmebordene under konserveringen har fjernet den stoflighed i overfladen der var tænkt til og fungerede i forhold til det levende, flimrende kærte og lampelys disse billeder er malet til? Og så slår lynet så alligevel ned og alt dette grovkornede, klumpede mørke der kan gøre den sene Rembrandts billeder så underlige og besværlige, fejes til side af en stor og stærk oplevelse af klarhed, tydelighed, nærvær og stor skønhed: For mig var portrættet af Heindrickje Stoffels fra The Metropolitan Museum of Art, New York, denne udstillings store oplevelse. Et udvalg af kobberstiksamlingens Rembrandtstegninger og -raderinger pisser på samme måde grænser af. Her kan man se, hvilke skatte museet ejer, og at Rembrandt ikke kun føler, men også tænker. Så der er kun en ting at gøre: ned på maven, af med hatten, uden forbehold. Det her er stort! En afdeling med dokumentation forklarer, hvad grundlaget er for til- og fraskrivninger af Rembrandts malerier og en fyldig og kvalitetsfuld ophængning af kunstnere, der har arbejdet i Rembrandts værksted, indrammer billedet af begrebet Rembrandt. Noget der også kan ses og læses i det rigt illustrerede og indholdsmættede katalog. Efter at museets ledelse, ved sin ansættelse af Allis Helleland, smed den fremtidsorienterede billedkunst, repræsenteret ved Blochs samling, ud af museet og i stedet markerede sig ved at bruge Andrea Mantegnas maleri af " Kristus, som den lidende forsoner," som baggrundstapet for modetøj og potteplanter, satser museet nu på sit kerneområde, der jo er billedkunst. Statens museum for kunst fremstår derfor med den stærkeste ophængning, man har set i mange år. Både Rembrandt- og Highlightsudstillingerne er fremragende. Highlights udstillingen er flere end tusind malerier og fordi der er så mange forskellige præmisser, eventyr og fortællinger i de mange billeder, er det en fortryllende og egentligt også børnevenlig oplevelse. Man møder en ophængning, hvor man respekterer den enkelte museumsbrugers ret til selv at gå på opdagelse og opdage nye ting. At museumsgæsten i mødet med det originale kvalificerede værk i sammenligning selv kan vurdere, hvad der er godt og skidt. Og dronningen er med... Tillige er udstillingen godt hængt op. Gorm Spaabækkultur@nordjyske.dk ] Statens Museum for Kunst: "Highlights" og "Rembrandt? Mesteren og hans værksted" Til 14 maj.

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...