Cykelturen til arbejde kan redde dit liv

Ny forskning viser, at den daglige cykeltur nedsætter risikoen for kræft, hjertesygdom og tidlig død med næsten 50 procent

Arkivfoto
Danmark 21. april 2017 20:14

DANMARK: Det kan godt være, at trafikken er irriterende, de andre cyklister kører for langsomt eller for hurtigt, og kulden bider i kinderne. Men ny forskning tyder på, at det er dødgodt at holde fast i cykelturen til og fra arbejde. Det skriver Videnskab.dk.

Forskere fra University of Glasgow har i et studie med over en kvart million britiske deltagere undersøgt, hvad cykling til arbejde betyder for dødeligheden og risikoen for at udvikle diverse sygdomme inden for en periode på fem år. Resultaterne er tydelige.

Sammenlignet med folk, der udelukkende kører bil eller bruger offentlig transport, har cyklisterne 40 procent mindre risiko for at dø tidligt, 45 procent mindre risiko for at udvikle kræft, og 46 procent mindre risiko for at få hjerte-kar-sygdomme.

- Det er et enormt studie, det største af slagsen hidtil, og det er en klar styrke, siger professor, dr. med. Lars Bo Andersen fra norske Høgskulen på Vestlandet. Han er ikke selv involveret i studiet.

- Derudover understøtter resultaterne tidligere, tilsvarende danske studier, som dog ikke er lige så omfattende, siger professoren.

Man kan dog ikke med sikkerhed konkludere, at cyklingen er den direkte årsag til de positive effekter. Eksempelvis kunne man forestille sig, at cyklisterne i forvejen har et bedre helbred eller i det hele taget har sundere livsstil end de, der tager passiv transport, og at det er årsagen til sammenhængen.

Andre typer studier har imidlertid styrket evidensen for, at cykling til arbejde har en indflydelse på vores helbred. Og det giver god mening, mener Lars Bo Andersen.

- Vi har at gøre med en regelmæssig fysisk aktivitet. Det er ikke overraskende, at den regelmæssighed og hyppighed har en massiv effekt, siger han.

Det har i øvrigt også betydning, om end en mindre tydelig én, hvis man går til arbejde eller blot cykler en del af vejen og bruger passiv transport for resten. Det tyder ikke på, at der findes en reel nedre grænse for, hvor meget man skal cykle, før det har en betydning. Hvordan står det så til med cyklismen i Danmark? I en opgørelse fra 2015 indtager Danmark andenpladsen blandt de lande, hvor der cykles mest. Kun Holland overgår os.

Men den danske cyklisme er dalende, skriver Politiken, som har set på tal fra Vejdirektoratet. Og Lars Bo Andersen mener da også, at vi stadig kan gøre en del for at få flere danskere til at tage cyklen.

- Uden for de større byer falder andelen af cyklister endnu mere. Det helt afgørende er folks oplevede sikkerhed. Oplever man, at bare en lille del af den strækning, man skal tilbagelægge på vej til arbejde, er usikker, undgår man at tage cyklen. Og det er altså tilfældet på mange landeveje. Derfor mener jeg stadig, vi kan gøre meget for at øge cyklismen i Danmark, siger han til Videnskab.dk

Andre artikler på Videnskab.dk:Vegetarer lever længere, men ikke fordi de fravælger kød

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...