Jonas Høgh - sejlsportens rock’n roller

Danske Jonas Høgh-Christensen kan bringe sejlsporten ind i alle hjem

Thomas Klose Jensen
Jonas Høgh-Christensen er sejlsportens helt store playboy. Foto: Scanpix
Facebook 5. august 2012 09:43

LONDON: “1-2 today! Celebrating with rugbrød, spegepølse, remoulade og ristede løg. And beer! Food of Champions!”

På en blanding af engelsk og dansk og med en ligefrem rock’n roll attitude sendte tidens mest feterede mand i dansk sejlsport, Jonas Høgh-Christensen, denne besked ud til sine fans på Facebook. Forud for det havde han netop sat forhåndsfavoritten i finnjolleklassen, Ben Ainslie, godt og grundigt på plads. Weymouth og OL havde fået en ny sejlerboss, og han var ikke bange for at vise det. Meget udansk.
Det satte gang i Facebook og inden for kort tid havde mere end 650 af hans over 1000 fans “liket” billede og tekst.
Med sine præstationer ved OL i London har Jonas Høgh-Christensen for alvor taget sportens verden med storm. Ikke blot begejstrer han sine fans på Facebook, men også på Twitter, hvor sejleren ikke engang er aktiv selv, er der hype om den 31-årige finnjollesejler. De britiske brugere af tjenesten er gået fra at omtale ham som “the dane” (danskeren, red.) til rent faktisk at bruge hans fulde navn.

Uddanner sejlere i sociale medier

For Dansk Sejlunion er en type som Jonas Høgh-Christensen, og hans flotte resultater, en gave, der kan give sejlsporten lidt tiltrængt coolness. For bortset fra OL er sejlsporten ikke tynget af opmærksomhed, og som almindelig TV-seer kan det også være særdeles svært at begejstres over en sport med sit helt eget sprog, med ord som styrbord, bagbord, læns, hængeluft og skrald. Derfor er unionen også meget opmærksomme på deres kommunikation både før, under og efter OL.

- Vi har besluttet, at vi vil være knivskarpe på de muligheder, som blandt andet de sociale medier giver os for at formidle sejlsporten. Det skal ikke kun være på live-TV, for det får vi kun mulighed for ved OL og måske ved VM i nogle af vores olympiske klasser, forklarer Hans Natorp, bestyrelsesformand i Dansk Sejlunion.
Kommunikationsstrategien er delt op i to. For det første skal de mange muligheder, som eksempelvis de sociale medier giver, udnyttes til fulde. Derudover har unionen fokus på at uddanne deres medlemmer i brugen af de sociale medier samt at vise atleterne kan bruge dem til. I modsætning til eksempelvis DBU, så vil Dansk Sejlunion ikke give deres medlemmer mundkurv på.
- Nej, for jeg har den tilgang til alt det samarbejde vi har gang i, at ingen bidrager med slette hensigter. Og så uddanner vi dem også, så de ved, at det ikke kun er deres venner og familie, der læser, hvad de skriver.

Svært at gøre rockstjerner til sejlere

En af de sejlere, der virkelig har vind i sejlene, om man vil, er som nævnt Jonas Høgh-Christensen, der sælger sejlsporten på bedste vis i disse dage. Men unionen har ikke tænkt sig at masseproducere typer som Jonas Høgh-Christensen.

- Nej, der er jo forskel på mennesker, og hvis vi begynder at lave om på dem, så er risikoen for, at de falder igennem, stor. Det er vanskeligt at finde en rockstjerne og gøre vedkommende til en sejler. Vi rører i stedet rundt i gryden, med det vi har - og så inspirerer de jo hinanden. Det kan være, at de andre ikke havde forestillet sig, at nogen ville finde det interessant at se et billede af dem spisende en spegepølsemadder, men det kan være, at det går op for dem nu. Det er også en del af vores strategi, at vi løfter i flok og inspirerer hinanden.
Hans Natorp påpeger desuden, at 49’er båden også får opmærksomhed, selvom de måske ikke er helt så åbenmundede eller fremme i skoene i forhold til at bruge de sociale medier. Han erkender dog, at opmærksomheden er særligt stor omkring Jonas Høgh-Christensen, der har omkring 100 flere fans på Facebook end Dansk Sejlunion.
- Så vi har da overvejet om ikke han skulle anbefale sine fans at like os, griner Hans Natorp.
- Jeg skal gøre jer stolte.
Alt i mens unionen arbejder videre med deres strategier og knokler under OL, får Jonas Høgh-Christensen stadig massiv omtale på Facebook og Twitter. Englænderne accepterede efter 6. sejlads et muligt tronskifte og joker nu med, at manden må have en skjult motor, siden han kan holde den fart, han kan. I Danmark er han blevet en stjerne og har imponeret de fleste. Alle aviserne og TV-stationerne følger ham tæt og opdaterer jævnligt om hans konkurrenceresultater og person.
Alt imens gør Jonas Høgh-Christensen bare det han er god til. At sejle og være sig selv. Det sidste er også hans udgangspunkt for at lukke fans en smule ind i livet.
- Jeg tænker over at sende en ting eller to ud om dagen. Gerne med billede på. Det må gerne være lidt sjovt og komme fra hjertet. Det fungerer bedst, synes jeg.
Op til medaljesejladsen søndag ligger Jonas Høgh-Christensen og Ben Ainslie tæt. Adskilt af blot to point. Der er med andre ord lagt op til et brag af en dyst mellem feltets to giganter. Men på sin sædvanlige uimponerede facon sendte danskeren et optimistisk varsel ud til sine fans på Facebook.
- Hvorfor vinder jeg på søndag? Fordi man kan dømme en person på hans venner. Jeg har de bedste venner. Hvem tror I har mest at sejle for? Hvem har flest venner? Jeg kender svaret! Tak til alle som har støttet mig! Jeg skal gøre jer stolte.
Selvtilliden og attituden er altså klart til stede hos dansk sejlsports rock’n roller forud for medaljesejladsen, der samtidig bliver den sidste på professionelt plan for Jonas Høgh-Christensen, der har erklæret, at han stopper efter dette OL.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Her ville vi gerne vise dig forslag til artikler fra vores magasiner, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Seneste nyheder

Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...