Primitiv og skøn Land Rover

Land Rover Defender er uraffineret og primitiv, men skøn at være sammen med

Land Rover Defender - primitiv og skøn. Og svær at køre.

Land Rover Defender - primitiv og skøn. Og svær at køre.

BILER:Den her Land Rover burde for længst være gået ud af produktion.

Og for to år siden lavede jeg en hyldest til Land Rover Defender, fordi jeg havde regnet med, at det var sidste tur i bilen.

Alligevel er det lykkedes Land Rover at få dispensationer, så de har kunnet blive ved med at producere. Men NU er det slut.

Hvordan er den så? Højst utålelig, men også helt fantastisk.

Den er bygget af aluminium, fordi stål var en mangelvare under Anden Verdenskrig.

Den er nittet sammen, der er synlige svejsninger overalt og kabinen burde gøre tjeneste i en radiobil og ikke i en bil til næsten en halv mio. kr.

Ærlig - og svær at køre

Alligevel elsker jeg den model, det er en af mine absolutte yndlingsbiler, netop fordi den er så ærlig - og svær at køre. Du kæmper med alt, bruger kræfter på alt, og skal du køre terrænkørsel, skal du kende bilen. Det er ikke som at køre de nye Land Rovere, som gør alt uden din hjælp.

Til gengæld er det en bil, som du ikke er bange for at give nogle tæsk i terrænet.

Du ved, at den kan klare mosten - også selvom den ikke har hjælpe-elektronik af nogen slags. Med det permanente firehjulstræk og den bomstærke 2,4 dieselmotor, tygger den sig op og ned ad alle bakker

Ved 80 km/t. larmer den dog som universets fødsel, den hopper som en lille hund ved spisetid hen over asfaltens huller, og den er lige så sjov at køre som en punkteret trillebør.

Ufattelig bøvlet i byen

Med en kæmpestor venderadius er den også ufatteligt bøvlet at håndtere i bytrafik. Det er Defender i en nøddeskal.

Defender er en direkte udløber af den første Land Rover fra 1948. På afstand skal man være kender for at se forskel. Godt nok blev forlygterne i 1960’erne flyttet ud i skærmene, men ellers er der ikke sket revolutioner.

Det nyeste i bilen er den 2,4-liter diesel hentet fra Fords Transithylde. Med 360 Nm i drejningsmoment ved 2.000 omdr. og 122 hk ved 4.350 omdrejninger er det ikke værdier, der slår benene væk under nogen. Men sammen med den seks-trins gearkasse, der er lavere gearet i første gear og højere i det øverste trin, giver det en harmonisk kraftpakke.

Sikkerhedsudstyret er til at overse: Ingen airbags, ingen ESP eller andre elektroniske hjælpere, der griber ind i kørerens dispositioner.

Her har Defender bevidst været holdt som en ”low tech-model”, der først og fremmest har sit publikum blandt de helt professionelle brugere som for eksempel nødhjælpsarbejdere eller entreprenører, dyrlæger og landmænd. Men det er altså slut nu, men selvfølgelig barsler englænderne med en helt ny generation, som nok ikke kommer til at leve helt så længe…

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.