Retspleje

Principsag om chauffører

Dom i den første retssag om magneter på lastbilers gearkasser afsiges i næste uge

Det er forholdsvis lavpraktisk udstyr, som skal til for at stoppe det avancerede. En rund, men kraftig magnet, er nok til at sætte impulsgiveren i stå.

Det er forholdsvis lavpraktisk udstyr, som skal til for at stoppe det avancerede. En rund, men kraftig magnet, er nok til at sætte impulsgiveren i stå.

THY-HANNÆS:En tv udsendelse på DR i januar 2011 om fusk med det elektroniske udstyr til kontrol af kørehviletiderne, blev begyndelsen til en mindre juridisk lavine.

Adskillige chauffører og vognmænd blev set efter i sømmene af politiet og det blev til 276 tilfælde og 26 sigtede.

Nu har den første chauffør fået sin sag gennemgået i retten og dommen afsiges om en uge.

Sagerne handler om, at der blev sat en magnet på den impulsgiver, som fortæller det elektroniske system, som svarer de tidligere tiders køreskiver, hvorvidt lastbilen holder stille og hvorfor.

Men magneten satte systemet i stå, selv om lastbilen kørte og sagen i retsafdelingen i Thisted skal nu vise, om beviserne er gode nok til en dom.

Hovedsageligt består de i, at der blev fundet en magnet i en kedeldragt, som tilhørte chaufføren, og så, at lastbilens motorstyring og anlægget fra firmaet COMLOG til styring af et firmas lastbiler, ikke viste det samme.

Blandt andet, at når lastbilen standsede et sted, så viste det gps-baserede system, at den kørte videre et andet sted måske 20 kilometer væk.

Den 46-årige chauffør havde 10 tilfælde på anklageskriftet, som han skulle forholde sig til.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst