Prisen ikke afgørende

Omkring 1.2 millioner mennesker pendler til og fra arbejde. Og i det daglige kan det synes, som om brændstofforbruget er af største vigtighed for, hvor billigt man kan lade sig transportere. Men så enkelt er det langtfra. Anskaffelsesprisen alene afgør ikke, om en bil er billig i drift. Det viser en undersøgelse, som FDMs medlemsblad har gennemført Motor. For eksempel viste det sig, at den oplagte favorit til titlen som alle tiders billige pendlerbil, VW Lupo 3L med sit EU-normtal på 33,3 km/l, slet ikke var i nærheden af at vinde en test sammen med andre småbiler. Årsagen er, at bilen er over dobbelt så dyr i service - og bruger dobbelt så dyre dæk - sammenlignet med eksempelvis Toyota Yaris diesel. De fleste pendlere vil derfor ofte være tjent med en af de moderne minibiler med dieselmotor. Og forskellen mellem, hvor langt en Lupo 3 L og eksempelvis en Citroën C2 kører på literen, er slet ikke så stor i virkeligheden. NordjyskeBilers test (blandet kørsel) viste, at Lupo'en lå mellem 26 og 28 km/l, mens C2 HDI kørte mellem 20-22 km/l.