Detailhandel

Prisen vigtig ved elektronikkøb

Dagligevarekæder har succes med at sælge avanceret elektronik til forbrugerne

ÅRHUS:Danskerne vægter i stigende grad lav pris frem for god service, når de køber avanceret forbrugerelektronik og it-udstyr i discountbutikker og dagligvarekæder som Netto, Aldi, Bilka, Kvickly og Føtex. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. Ifølge analyseinstituttet IDC sælges hver femte computer nu i en dagligvarebutik, og ifølge Brancheforeningen ForbrugerElektronik (BFE) havde dagligvarekæderne 17 procent af den samlede omsætning af tv- og radioapparater samt dvd'er. - Det er en klar tendens, at der kommer nye salgskanaler indenfor forbrugerelektronik og it-udstyr. Dagligvarekædernes salg er med til at øge omsætningen i hele branchen, vurderer BFE's direktør Allan Bugge. Danskerne købte i fjor tv, radio og dvd'er for 6,4 milliarder kroner. Salget var 14 procent større ned året før, hvor der også blev sat en salgsrekord. Oven i tallet skal lægges salget af it-udstyr som computere og mobiltelefoner. Da discountbutikkerne tiltrækker kunderne med lave priser og ikke personalets viden om den avancerede teknik, må man ifølge Forbrugerrådet acceptere en ringere grad af service og vejledning, hvis der er tale om billige slagtilbud. De fleste butikskæder har sikret sig en hotline-serviceaftale med leverandørerne af det elektroniske udstyr. /ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst