Detailhandel

Priskrig vil kun ramme discountmarkedet

- Vi kan godt komme til at opleve lukninger af discountbutikker, mener centerchef

AALBORG:- Det kan da godt være, at Lidl-kædens indtog på det danske marked kan resultere i en priskrig. Men jeg tror, at den kommer til at stå mellem discountkæderne, og at det også er der, at taberne skal findes. Det siger centerchef Peder Laust fra Aalborg Storcenter på baggrund af to artikler bragt her i NORDJYSKE i onsdags. I artiklerne udtaler direktør Bruno Christensen fra analyseselskabet Retail Institute Scandinavia og formanden for de danske handelsstandsforeninger Bent Aarrebo Pedersen sig om følgerne af den store kæde Lidls forventede indtog på det danske marked. Bruno Christensen mener, at Lidls lave priser kan resultere i en priskrig, som blandt andet vil true de mindre selvstændige købmænd og de lidt større familiedrevne supermarkeder. Bent Aarrebo Pedersen vurderer, at det stadigt stigende antal discountbutikker og deres stadig større satsning på nonfood vil kunne gå ud over butikscentrene: - Der er ikke længere grund til at køre langt for at handle dagligvarer til fornuftige priser, sagde formanden i artiklen, hvor han underbyggede opfattelsen med tal, der viser, at discountmarkedet i årets første fire måneder steg med 14,5 procent, mens detailhandelen som sådan kun gik frem med 5,1 procent. - Det er tal, som vi sagtens kan matche, fastslår Peder Laust: - Vi har i de seneste to år ligget over detailhandelens gennemsnit, og i år gør vi det allerede nu. Det viser noget om, at kunderne altså ikke er begyndt at svigte os, hvilket der heller ikke er noget at sige til, da discountbutikkerne fortsat ikke kan dække hele familiens behov for dagligvarer og da slet ikke for nonfood. - Jeg vil ikke afvise, at Lidls indtog kan sætte en priskrig i gang - bortset fra, at det gjorde de andre discountkæders indtog i landet nu ikke - men det vil i så fald blive mellem discountbutikkerne. - Forbrugerne er ikke trofaste over for disse butikker, så hvis nogle er billigere, bliver indkøbene bare flyttet. Dermed vil discountkæderne først og fremmest tage markedsandele fra hinanden, og efter min opfattelse kan det sagtens resultere i lukninger af discountbutikker. Efterhånden er der simpelthen ikke plads til dem allesammen, mener Peder Laust, som ikke forstår, at de små købmænd igen skal hentes frem som en truet art: - Der er jo snart ikke flere af dem, påpeger han.