Prisloft er på vej væk igen

Store dele af selvvalgt efteruddannelse for ledige har ligget næsten stille

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

EUC-Nords køretøjer har ikke haft meget at lave det seneste år på grund af prisloft på kurser for ledige.

I det seneste års tid er det meget begrænset, hvad der har været gennemført af truckkurser, svejsekurser og diverse kurser inden for transportsektoren på landets AMU-centre. Men nu sker der snart noget igen. - Det er så godt som sikkert, at ledige snart igen kan komme på selvvalgt efteruddannelse, der koster mere end 3500 kroner pr. uge, fortæller uddannelseschef Michael Krogh-Jørgensen fra EUC-Nord i Frederikshavn. Loftet blev under stor protest fra både fagforeninger, arbejdsgiverforeninger og andre vedtaget af den borgerlige regering sidst i 2010. Men nu er den nuværende regering sammen med Enhedslisten i gang med at skrue reglerne tilbage igen. Fjernelsen af prisloftet er skrevet ind i finansloven og en bekendtgørelse er på vej gennem systemet. - Derved får ufaglærte og faglærte ledige samt ledige med forældet uddannelse igen adgang til kurser indenfor transport og andre områder, som har været lukket land på grund af prisloftet, nævner Michael Krogh-Jørgensen. Han oplyser, at der på grund af prisloftet er sket en halvering i AMU-aktiviteten for de ledige, fordi eksempelvis uddannelse i godstransport, lastbilkørekort og truckcertifikater har kostet for meget. - Men har kursusstederne ikke bare kunnet sammensætte nogen billigere kurser? - Nej, og det er jo det selvmodsigende i dette her. Vi har ikke som skole kunnet ændre på prisen, for den fastsættes af ét ministerium, mens et andet så bestemte, at der skulle være et loft over, hvad disse kurser måtte koste, forklarer Michael Krogh-Jørgensen. Han er udmærket klar over, at hensigten med prisloftet har været, at virksomhederne selv skulle bekoste den nødvendige uddannelse af de ansatte: - Men problemet har blandt andet været, at virksomhederne på grund af den økonomiske krise har måttet skære i omkostningerne. - Desuden er virksomhederne ikke er meget for at ansætte en ledig og bekoste et kursus for så måske bagefter at opdage, at vedkommende ikke passer ind. En virksomhed vil selvfølgelig hellere vælge den bedst kvalificerede blandt en række ansøgere som alle har de nødvendige kvalifikationer, nævner Michael Krogh-Jørgensen. - Blandt andet er der i transportbranchen behov for et massivt løft af arbejdsstyrken for at sikre produktivitet og innovation og dermed konkurrenceevnen de kommende år. - Men de ledige har ikke haft mulighed for at tage eksempelvis stort kørekort og på den måde gøre sig værdifulde for transportvirksomhederne, der så småt er ved at komme sig efter krisen, påpeger Michael Krogh-Jørgensen.