Privatbilister leaser i stedet for at købe

En lille, men voksende gruppe af bilkøbere vil slet ikke eje deres nye bil.

FDM har lavet et program, hvor du kan regne på, om det bedst kan betale sig at lease eller købe bilen. Arkivfoto

FDM har lavet et program, hvor du kan regne på, om det bedst kan betale sig at lease eller købe bilen. Arkivfoto

En fast månedlig ydelse, i stedet for uventede mekanikerregninger. Det er noget bilkøbere kan lide. Derudover slipper de for at bekymre sig om, hvad bilen er værd, hvis den skal sælges igen efter tre år. Til gengæld må de så bare returnere bilen til forhandleren uden at få noget for den efter to eller tre år. Med andre ord: De leaser bilen. Det skriver politiken.dk Kamp om kunderne Mange bilmærkerne stå i kø for at tilbyde leasing til private, og det er åbenbart noget, der giver pote: - De tørre tal for privatleasing er lige nu ca. 4.000 per kvartal, altså 16.000 biler for 2010, siger Preben Kjær, adm. direktør i Dansk Automobilforhandler Forening til politiken.dk Det svarer til en markedsandel på omkring 15 procent. Private bedre sikret Nye regler for registreringsafgift har siden 1. januar 2009 givet gunstigere leasingrater, og derfor er andelen af privatleasing fordoblet på lidt over et år. Privatleasing og firmaleasing er to vidt forskellige ting. Den private kunde har krav på en kontrakt, der giver en langt højere grad af sikkerhed og beskyttelse mod uventede udgifter. Det fortæller en advokat i FDM om i artiklen Garder dig mod motorskade - og totalskade. Stor eller lille bil Bilmærkerne griber sagen helt forskelligt an. BMW sætter stort set hele programmet ud til leasing, Renault nøjes med en enkelt model, og Peugeot tilbyder udelukkende dieselmodeller - og så er der en hel del bilmærker, der holder sig helt væk. Fiat melder dog om stor succes med leasing af 500-modellen. Det har banket salgstallene pænt i vejret: - 50-60 procent af de biler, vi leverer, er leasede. Der er ikke noget entydigt billede af kundernes alder - de er både unge og lidt oppe i årene, siger pressechef Steffen Holm, Fiat Danmark. Privatleasing af en personbil:

  • Der betales en engangsydelse, oftest mellem 15.000 kroner og 40.000 kroner, afhængigt af bilens pris. Beløbet får man ikke retur ved aftalens udløb. Udbyderen af leasingaftalen ejer hele tiden bilen.
  • I nogle tilfælde vil der også være et administrationsgebyr på nogle tusinde kroner - undertiden er det medregnet i engangsydelsen. Som regel er der inkluderet 15.000 km per år i aftalen. Tjek, hvad det vil koste at køre mere - og tjek, om der vanker penge retur, hvis man kører mindre.
  • I leasingperioden skal brugeren ikke selv betale for service (olieskift, bremseklodser etc.). Hvis bilens fabriksgaranti er kortere end leasingperioden, skal man sikre sig, at man har garantidækning i hele perioden.
  • Brugeren skal selv betale forsikring, ejerafgift og brændstof. Man kan aftale, at vinterdæk er med i pakken. Det vil så koste ekstra. Ved aftalens udløb afleverer man bilen igen til forhandleren uden at få noget for den. Bilen gennemgås for skader - i nogle tilfælde skal brugeren betale for buler, skrammer, stenslag etc.
Kilde: Politiken.dk/tjek