Private firmaer sponsorerer gratisbusser til de ældre

Firmaer har købt reklameplads på busserne, der koster 600.000 kr. stykket

AALBORG:Det lyder næsten for godt, men ikke desto mindre er det sandt, at lokalområde øst snart får to busser til en pris af 600.000 kr. stykket foræret kvit og frit af firmaet Nordisk Institutions Media. Primært lokale firmaer har nemlig købt reklameplads på de to ni-personers busser. I dag skal politikerne i ældre- og handicapudvalget så godkende aftalen mellem lokalområde øst og firmaet. - Vi vil godt sikre os, at der ikke er for mange nøgne damer på siden af bussen, altså en garanti for, at der er tale om seriøse reklamer, siger ældre- og handicaprådmand Anni Kjeldgaard (C), der supplerer, at hendes forgænger på posten ikke gik ind for den slags. Allerede tilbage i november 2003 godkendte udvalget, at der kunne indgåes den slags aftaler med private leverandører. Rådmanden er glad for initiativet, hvis det kan betyde, at de ældre kommer på flere udflugter. - For mig at se er det fuldstændig ligegyldigt, at der er reklamer på en bus, siger Anni Kjeldgaard, der tror, at konceptet vil brede sig til de andre lokalområder, der endnu ikke har bidt på ideen. Centerleder på Riishøjcentret Brian Mortensen får snart leveret en bus, hvis politikerne giver grønt lys i dag. Bussen kan bruges i hele lokalområde øst, men den kommer primært til at køre i Vejgård. Man har allerede en bus idag, men den er fra 1986 og har set bedre dage. - Hvis vi f.eks. tager storcentret, så er der mange af de gamle, der aldrig har været der, siger Brian Mortensen, der påpeger, at i første omgang er det plejehjemmets leverandører. der er blevet spurgt, om de ville annoncere. 36 virksomheder har tegnet sig for en reklameplads på bussen mod en årlig betaling på 7.500-35.000 kr. Brian Mortensen er taknemmelig overfor de mange erhvervsdrivende, der har købt reklamplads på busserne. - Jeg er da utrolig glad for, at det kan lade sig gøre. Han undrer sig over, at de andre lokalområder ikke har fået øjnene op for ideen. - De har fået det tilbudt, men det er kun os, der er sprunget på i første omgang, men når de ser, at det kan lade sig gøre, så tror jeg også, at de kommer med, siger Brian Mortensen. Det eneste lokalområdet selv skal betale er vedligeholdelsen af busserne. Aftalen løber i mindst fem år, og skal opsiges med 12 måneders varsel, hvis der ikke indgåes en aftale om en ny fem års periode. Det er firmaet Nordisk Institutions Media, der står bag. Konsulent Erik Bøge Larsen fra firmaet, der har fået 30 af den slags reklamebusser ud at køre på vejene i Danmark primært på Sjælland, oplever at annoncørerne godt vil være med. - Man kan ikke sige, at det er svært, fordi de fleste har det som et socialt engagement, siger Erik Bøge Larsen, der forventer, at den første reklamebus til lokalområde øst er klar til levering i uge fem.

Forsiden