Problematiske barnesæder

Pas på med integrerede barnesæder - de yder ikke samme sikkerhed og komfort som de bedste traditionelle barnesæder

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Når det gælder sikkerhed er ADAC generelt ikke imponerende over fabrikkernes barnesæder, der er integreret i bagsædet. Værst i testen af sædet i Ford Galaxy, der er magen til det, man kan købe til Seat Alhambra og VW Sharan.

Hvor svært kan det være at montere en autostol i bilen? Meget svært, hvis man selv prøver det. Men i værste fald kan forkert montering gøre turen livsfarlig for barnet. Og statistikken taler sit tydelige sprog. I Europa er 63 procent af alle barnestole helt eller delvist forkert monteret, viser tal fra Renault. Det kan derfor være fristende at købe en ny bil med integreret barnesæde. Så må problemerne da være løst, skulle man tro. Men så enkelt er virkeligheden ikke. En test gennemført af bilistorganisationen, ADAC, der er en tysk pendant til FDM, konkluderer, at integrerede stole kun duer til bilister, der kører med børn af og til, måske bedsteforældre eller taxichauffører, der kan nyde godt af, at den lette fastgørelse af barnet. Forældre sikrer deres børn bedre med en af de gode, traditionelle barnestole fra eksempelvis Britax, Concorde eller Römer. De kan også bruges i familiens bil nummer to og er overordnet set de mest sikre og komfortable for ungerne, lyder det. Godt nok er fabrikkernes klapsæder nemme at bruge og pladsbesparende, men de fordele overskygges af en række ulemper. Sikkerheden er nemlig ikke altid i top, viser resultaterne fra sæderne i Ford Galaxy og Mercedes C-klasse. Ved en sidekollision med 50 km/t mangler der en fed polstring i siderne af stolen, der fravrister Ford og Mercedes gode karakterer i den disciplin. Et andet problem med fabrikssæderne er komforten, som ADACs børnetestere ikke var imponeret af. Sæderne i denne type stole er generelt for tynde og lidt små i størrelsen. Og så er der rengøringen, hvor den tyske grundighed fejlede, da konstruktørerne udtænkte sæderne. De indbyggede barnestole er vanskelige at rengøre, da betrækket ikke lige kan tages af, hvis purken gylper. Tyskerne er overraskede over, at sædetypen ikke klarer sig bedre, da den har en række fordele, der burde give den højere karakterer. Sæderne er konstrueret efter samme princip, hvor sædehynden klappes op fra bagsædet og barnet spændes fast med selen. Det gør fastgørelsen af barnet let og barnets hoved slår ikke så let mod forsædet ved en kollision. Men crashtesten viser, at gode barnesæder fra eksterne producenter er mere sikre, hvis de monteres rigtigt, vel at mærke. Nemme at betjene Monteringen er det bedste argument for at investere i en bil med integreret barnesæde. I det daglige er der intet, der kan slå den lette omgang med de integrerede sæder. Klap det ud, fastgør barnet - færdig. Mere simpelt kan det ikke gøres. Tilmed bruger de mindre plads, end de omfangsrige stole til eftermontering. Men selv det bedste barnesæde, der findes i VW Passat, erstatter ikke de førende modeller fra tilbehørshandlen.