Biler

Progressiv Peugeot

Èt af de oftest stillede spørgsmål til redaktionen er: Hvornår er Peugeot klar med afløseren for 406? Hidtil har det knebet med et præcist svar. Hverken fabrik eller importør er til megen hjælp - de skal ikke nyde noget af at stække salget af den aldrende, men fortsat populære 406. Men nu ved vi lidt mere. Tyske AutoBild har opsnuset, at 407 er klar i begyndelsen af 2004. Først som sedan. Senere følger en stationcarudgave, der også skal tilbydes som en fritidsorienteret Sport Utility Wagon med firehjulstræk og mere frihøjde a la Volvo V70 CrossCountry. I 2005 er 407-serien komplet med en ny udgave af den smukke Coupé. Men AutoBild har mere i godteposen: De første computerskabte spionbilleder af 407. Holder de, tør vi godt slå fast, at der er noget at glæde sig til: Som lillebror 307 får 407 en kort næse, superflad forrude og markante, næsten Z-formede bagerste vinduesstolper. Sidespejlene popper ud af dørsiderne, fordi de forreste sideruder i bedste MPV-stil er delt op i to. Katteøje-forlygterne er smalle og aflange. Kølergrillen er reduceret til to små næsebor - 407 trækker i virkeligheden vejret gennem tre meget store luftindtag under kofangeren. Teknisk bliver Peugeot 407 også blandt de mest progressive biler i firmaklassen: Både for og bag er der hjulophæng af den avancerede dobbelte wishbone-type. Nyeste udgave af ESP sørger for idiotsikre køreegenskaber og topmodellerne er udstyret med en elektrisk forvarmer til både kabine og motor. jevel