Projektleder: Giv dem noget, de kan miste

De er måske unge og utilpassede, men skal bare have tillid og ansvar. Det lyder enkelt, men det betyder ikke, at det er nemt

KØBENHAVN:Man skal eksempelvis ikke starte et nyt kursus midt i ramadanen, når der blandt andet er muslimer på det nye hold aspiranter. Det havde projektleder i TDC, Per Thue Hansen dog regnet ud, før han gik i gang med teleaspirantkurset, der skal forsøge at gribe fat i unge, der har haft svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. - Der er vel heller ingen danskere, der ville synes, at det var helt i orden at starte midt i påsken, som Per Thue Hansen formulerer det. Hans opgave var at starte et projekt, der skulle sikre, at TDC fik de teknikerlærlinge, som virksomheden skulle bruge og samtidig leve op til idéen om mangfoldighed i ansættelsespolitikken. - Vi kunne vælge at satse på flere biografreklamer og få nogle med høje karakterer. Men vi kunne også vælge at satse på en mentor-ordning og så forsøge at fange dem, der før i tiden faldt igennem vores optag, samtidig med at vi gjorde en samfundsnyttig indsats, fortæller Per Thue Hansen, der har en enkel konklusion her fem måneder inde i det første projekt: - Der gik en stor talentmasse rundt, som vi ikke fik øje på, fordi vores kriterier var forkerte. 34 på kanten Gennem en række kommuner fik TDC hevet 34 unge ind i et teleaspirantkursus, som en slags forskole til en rigtig plads som teleteknikerlærling. - Det var en stor blanding af etniske minoriteter, også danskere, ordblinde, folk, der havde siddet fast i kontanthjælpssystemet og så videre, fortæller Per Thue Hansen. Og TDC valgte at løsne lidt på de sædvanlige krav. Vi var lidt mere risikovillige end sædvanligt. Straffeattesten behøvede ikke at være ren, men acceptabel. Det var okay med berigelseskriminalitet, hvis det lå langt tilbage og ikke var fra private hjem eller havde med datakriminalitet at gøre. Vi tog også en chance med nogle, der havde haft et par voldssager. Arbejdet har været spændende, men ikke problemfrit. - Vi har lært en del om, hvilke hensyn vi skal tage næste gang. Eksempelvis har vi haft tre-ugers kurser, hvor aspiranterne skulle bo i København på et skolehjem. Det var ikke nemt for nogle af de etniske minoriteter, hvor der er helt andre forventninger til en storebror om at tage del i livet derhjemme. Nogle havde behov for at lære mere dansk, nogle havde aldrig været tilknyttet arbejdsmarkedet og anede ikke, at man skulle melde sig syg, hvis man eksempelvis var det. Også udtryksformen måtte der arbejdes med. - Nogle af de unge har været marginaliserede og har været udsat for et vist tryk. For at modarbejde og leve med det tryk, trykker de den anden vej, og nogle af dem kunne i starten have et ret aggressiv udtryksform, uden at vi på nogen måde har haft voldelige episoder. Også internt har der været små sammenstød de etniske minoriteter imellem på samme måde, som man kan opleve mellem københavnere og jyder, fortæller lederen. Positive ting - Men vi har formået at vende det til positive ting. Nu ser de hinanden som TDC-kolleger og ikke som tyrkere, palæstinensere, shiiter eller sunnimuslimer. De identificerer sig som kolleger - de hjælper hinanden, bruger hinanden og tager ansvar for hinanden, siger Per Thue Hansen. Af de 34 startende forventer Per Thue Hansen, at lidt over tyve kommer til at fortsætte i TDC. - Langt over hovedparten har levet op til vores forventninger. Fire er sendt videre til IT-stillinger, fordi de ganske enkelt havde kvalifikationer til mere specificerede ting. En stor del kan blive lærlinge, mens en mindre del skal have lidt mere forskoleundervisning, før de kan starte som elever, siger han. Han giver en stor del af æren for projektets succes til de fastansatte teknikere, der fungerer som mentorer for aspiranterne. - Mentorerne giver aspiranterne selvtillid, tro og støtte og en forståelse for de mekanismer, der er i et samfund, som man ofte ikke har som 18 årig. Og specielt ikke, når man kommer fra en fremmed kultur. Og nye elever er ikke det eneste, TDC har fået ud af aspirant-projektet. - Vores ledere og andre medarbejdere lærer noget om de nye ledelsesmæssige udfordringer, der er i en gruppe af mennesker, der kræver en ekstra social indsats, eller som kan være isoleret på arbejdsmarkedet. Det giver en ægte organisationsudvikling, og på den måde kan vi forhåbentlig tiltrække de bedste medarbejdere, siger Per Thue Hansen. Per Thue Hansen lægger ikke skjul på, at han er godt tilfreds. - Vi har givet dem noget, de kan miste, nemlig tillid og ansvar. De har fået en tro på, at de kan lykkes og blive gode til det, de laver. De er gået fra at være marginaliserede til at være en konstruktiv del af det danske samfund og arbejdsmarked. Det er store ord, men det er faktisk rigtigt, siger Per Thue Hansen.