Put penge i nye store attraktioner

Nordjylland skal være mere end hoppepuder og vandland. Der er brug for store attraktioner til at forlænge sæsonen, mener hotelejer

SINDAL:Byen med de 125 springvand. Det er Sindals varemærke. Men midt i byen ligger Sindal Kro &Hotel, hvor Stig Vinther-Jensen har hersket i 14 år, og han har en holdning til, hvad der kan hjælpe nordjysk turisme. - Vi skal markedsføre os med highlights, og derfor skal vi sørge for at få flere til området. Det skal ikke være hoppepuder og vandland det hele, mener Stig Vinther-Jensen. Han foreslår helt konkret, at Feriefonden putter nogle penge i en stor nordjysk attraktion i stil med Nordsømuseet. - Der ligger masser af penge, som danskerne har indbetalt, og det er dem, der vil se attraktionerne. Så man burde skyde pengene i noget, som alle får glæde af, siger hotelejeren. Han mener, at Feriefonden for ofte putter penge i feriecentre, hvor turisterne er isolerede i en boble. - Hvis attraktionen lå uden for den lille boble, så ville både alle turister og det omkringliggende erhvervsliv få glæde af tilstrømningen, forklarer Stig Vinther-Jensen. Spred sæsonen Som et lille hotel har Sindal Kro & Hotel ikke et markedsføringsbudget på størrelse med Fårup Sommerland. Derfor er Stig Vinther-Jensen afhængig af markedsføring fra Toppen af Danmark og Danmarks Turistråd. - Jeg vil stille spørgsmålstegn ved, om det er kysterne, som vi skal markedsføre os på. Vi kan godt garantere strand, men det er ikke sikkert, at vi kan byde på sol, siger han. Han mener, at nogle store attraktioner vil kunne forlænge sæsonen, og det er vigtigt, hvis Nordjylland skal leve af turismen. - Hvis man markedsfører sol og strand, så er der kun sommerferien. Men det er skulderperioderne, der giver arbejdspladser hele året, og det er dem, som vi har brug for. Ellers hjælper vi bare de studerende til at tjene en ekstra skilling, siger Stig Vinther-Jensen. I NORDJYSKEs analyse af turismen, nævnes de skyhøje priser som en svaghed, og det hænger sammen med den korte sæson, mener hotelejeren. - Kan vi gøre den længere, så har vi mulighed for at plukke hønens fjer et af gangen i stedet for at tage dem alle med det samme, mener Stig Vinther-Jensen. Stor konkurrence En af grundene til, at han efterlyser flere store attraktioner, er, at han ved, hvem han er oppe mod. - Vi skal gøre os klart, at vi kæmper mod storbyer som Paris, Prag, Rom og London. Her kan man tage hen i fire-fem dage og opleve en masse ting. Folk vil mættes med oplevelser, og det kæmper vi mod, siger Stig Vinther-Jensen. - Når vejret er dårligt kan folk klare Nordsømuseet en dag, og så er der ikke så meget andet, mener han, men nævner dog også Ørnereservatet, Skagen og Sæbys kunsthåndværkere som gode og seriøse attraktioner uden for meget gøgl. Konkurrencen kommer også fra Ryanairs discountflypriser og billige charterferier, men Stig Vinther-Jensen tror stadig på en god fremtid for nordjysk turisme. - Men hvis ikke vi får stillet kanonerne ordentligt ind, så frygter jeg, at turisterne tager til Polen eller andre billige østlande. Ingen tax-free salg Stig Vinther-Jensen ærgrer sig over, at tax-free salget blev afskaffet. - De svenske turister på indkøbsture med overnatning er ikke længere så givtigt. Det har gjort ondt, og vi var en del af fødekæden, fastslår han. Broen har også gjort ondt på samme konto, men til gengæld mener hotelejeren, at færgerne og den nye motorvej har gjort meget godt for Nordjylland. - Motorvejen har givet en positiv effekt på skuldersæsonen. Randers, Århus og trekantsområdet er kommet tættere på til især de små tre-dages weekendophold, fortæller Stig Vinther-Jensen. Reservatet Nordjylland Han mener ikke, at markedsføringen er helt i top i Nordjylland, som næsten har fået reservatstatus. - I årevis har vi brystet os med at være turisternes land. Det image vil jeg gerne af med, og have det erstattet med nogle attraktioner, siger Stig Vinther-Jensen. Ifølge ham hænger denne reservatstatus sammen med den lidt tilbagelænede nordjyske mentalitet. - Vi tror, at det hele kommer af sig selv, men det gør det ikke længere. Det gælder også i markedføringen af Nordjylland, hvor der er for mange meninger om, hvad man skal markedsføre, og Stig Vinther-Jensen nævner hans seneste eksempel på dårlig markedsføring. - Hvorfor viser man reklamen for ”Lysets land” på TVNord. Det er det eneste sted, hvor de ikke burde køre den, siger han. Stig Vinther-Jensen synes dog også, at den nordjyske natur er værd at markedsføre. - Men hvorfor markedsfører man ikke Vesterhavet i oprør. Når der er stormvejr, siger jeg til mine gæster, at de skal tage til Tversted Strand. Så skal de se noget, som de aldrig har set før. Og de kommer tilbage med en oplevelse for livet, når de har set skumsprøjt og meterhøje bølger, fortæller han. Derfor vil han også gerne have flere attraktioner at sende turisterne hen til. - En hotelgæst vil ikke sidde på sit værelse og kigge. De vil ud at se og opleve.