Q-lossen

Mere end to ton tysk stål på vej op af grusgraven. Det går godt, men Audi Q7 befinder sig bedst på motorvejen.

Mere end to ton tysk stål på vej op af grusgraven. Det går godt, men Audi Q7 befinder sig bedst på motorvejen.

Ingen højere og ingen større. Det er Audi Q7, der stillede op til testen iført cremefarvede lædersæder og tykke tæpper. Men den herkuliske firehjulstrækker kan andet end blot at se godt ud, viste testen i terrænet. Selv om bæstet vejer et godt stykke over to ton, så sikrer Torsen-differentiale fremkommeligheden i skoven. Elsker man at kravle op ned af mudrede bakker i terrænet, savner man dog noget mere avanceret klatreudstyr. Til gengæld er Q7 ren Business Class, når man begiver sig ud på landevejen. Hvad enten man vælger den benzinslugende V8-benzinmotor med 350 hk eller den mere nøjsomme 3,0 TDI, har man fine præstationer og køreegenskaberne er i særklasse. Man skal sætte sig bag rattet af en Porsche Cayenne, hvis man vil finde en vogn i XXL-klassen, der matcher Q7s køregenskaber. Audi'en rummer op til syv personer, hvis man investerer i en ekstra sæderække bagtil. Prisen som personvogn med dieselmotor starter ved en million kroner, men falder til 370.000 kroner, når man piller bagsædet ud.