Byggeri

Råd om renovering

Bygningsdele og overflader: De ældste klassicistiske huses pudsede vægge fremstod i mørtelens naturlige farve. Senere kom farvesætningen, og den blev et evigt diskussionsemne – for eller imod en hvid facadefarve. De kulørte bygninger var kalket røde eller gule eller pudset med en indfarvet mørtel i en gråbrun farveskala. De indfarvede mørteler er vanskelige at reparere; kontakt eksperter i ældre byggeteknologi. Kalkning af væggene har store tekniske og æstetiske fordele. Vinduesformater og rudefeltstørrelser er nøje proportioneret. Vinduerne er indvendigt hvidmalede for at sprede lyset bedst muligt. Udvendigt kunne der være forskellige kulører, men oftest hvidt. Trævinduernes proportioner og stoflighed er en afgørende detalje i helheden; de kitfalsede smalle sprosser kan ikke erstattes med diverse similisprosser, som fx ligger mellem glaslagene. Taget er dækket med teglsten, ofte sortglaserede, eller naturskifer; der findes ikke alternativer til disse tagmaterialer. Overgangen mellem tag og facade er markeret af en profileret taggesims, den findes i flere varianter, oftest med tandfriser. Det er en detalje, som er styrende for hele husets detaljering, eksempelvis rammerne omkring vinduer og døre. Ved tagkviste er tag og flunker udført i zink. Ved mansardtage har kvistene ofte et buet tag, ellers er kvistene udført med en flad gavltrekant. Indgangsdøren har ofte en nærmest portalagtig fremtræden, understreget af en monumental indgangstrappe med et tilhørende, kunstfærdigt gelænder – en af mulighederne for at tilføre den noget skematiske klassicisme et individuelt præg. Ved den barokke villa var indgangsdørens udsmykning gerne effektfuld. Udsmykninger og ornamenter havde klassiske motiver, som kunne gå fra frugtklaser, guirlander og egeløvsranker til antikke vaser og krukker. Bygningsændringer og tilbygninger Den klassicistiske ide er orden, enkelhed og proportioner. Følges disse "spilleregler" er det en helstøbt bygning, som i princippet ikke kan ændres. Mindre tilbygninger og ændringer vil spolere den klassicistiske helhed. Ved større bygningsændringer er det muligt at skabe en ny helhed med det klassicistiske formsprog.