Råd til en god nattesøvn

1:Sørg for at have en god seng som passer dig (størrelse, madrastype og sengeklæder). 2: Soveværelset skal have en passende temperatur, dvs ikke for varmt og ikke for tørt. 3: Sengen er kun til søvn og sex, undgå andre aktiviteter i sengen så den ikke forbindes med andet. 4: Stå op på samme tid hver dag - også på fridage. Det styrker kroppens indre ur. 5: Undgå voldsom fysisk aktivitet umiddelbart inden du vil lægge dig. Læg hellere træningen et par timer inden, du planlægger at gå i seng. 6: Undgå store måltider, kaffe, cola og andre stimulanser inden du går i seng. 7: Gå dog ikke sulten i seng, tag eventuelt et lille mellemmåltid gerne med noget varmt at drikke - for eksempel beroligende te eller varm mælk. 8: Et varmt bad umiddelbart inden du lægger dig kan også være søvnfremkaldende. 9: Hvis du ikke kan sove, eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå op (for at undgå at skabe en betinget refleks som gør at sengen forbindes med ikke-søvn). Læs en bog (ikke for spændende) gæt kryds og tværs. Når du føler dig søvnig, kan du gå tilbage til sengen igen. 10: Forsøg med afspændingsteknikker, eller lyt til stille beroligende musik som du kan lide. Sørg for at have et apparat der lydløst slukker af sig selv. Kilde:www.scansleep.dk