Rådmand parat til at tage af kassen for at styrke den kollektive trafik

- Der er plads til det, mener Henrik Thomsen (SF)

Aalborg 1. september 2004 06:00

AALBORG: - Hvis andre vil tage 67 millioner kroner af kassen til en skøjtehal, så kan vi også foreslå, at man bruger 5-10 millioner kroner på at styrke den kollektive trafik. Det er noget, der kommer menigmand til gode, siger Henrik Thomsen (SF), rådmand for teknisk forvaltning. Rådmanden har gentagne gange sagt, at flere penge til den kollektive trafik er et krav, hvis SF skal stemme for næste års budget. Og han har ikke opgivet sagen endnu, selv om der ikke var sat ekstra penge af i det udspil, magistraten kom med i mandags. - Vi har det med, når vi nu går i gang med de mere partipolitiske drøftelser. Der er plads til at bruge pengene, for der er stadig 25 millioner kroner op til loftet på driften, pointerer Henrik Thomsen og henviser dermed til det udgiftsloft, som regeringen og Kommunernes Landsforening har aftalt om kommunernes økonomi. Rådmanden vil dog ikke bruge ordet "ultimativt" om kravet, men betegner det som meget bestemt og væsentligt. - Mit signal til borgmesteren vil være, at han skal huske på, hvem der har sikret, at han kan sidde som borgmester. Han sidder med støtte fra SF's stemmer, påpeger Henrik Thomsen. Må tage ansvar SF står dog ikke helt alene med ønsket om flere penge til den kollektive trafik. Socialdemokraten Rasmus Prehn, der også er medlem af teknisk udvalg, har tidligere sagt, at han gerne vil styrke området. - I min gruppe vil jeg tale for flere penge til den kollektive trafik. Det har jeg allerede gjort. Men Henrik er også nødt til at tage et politisk ansvar og ikke blot kræve, men også give. Han må selv bidrage til at finde en løsning, mener Rasmus Prehn og fortsætter: - Henrik har sat sig i spidsen for at gennemføre en ny trafikplan, og han har gjort det til sit eget prestigeprojekt. Som rådmand er det så også først og fremmest hans opgave at finde de ekstra penge, det koster. Men jeg vil prøve at støtte ham, så langt jeg kan. Rasmus Prehn mener, at der er rigtig mange gode principper i den nye køreplan med stambusserne, også kendt som metrobusser. Men der har også vist sig mange børnesygdomme og ulemper, som vil kræve penge at rette op på. Han mener ikke, at det vil være en løsning at gå tilbage til den gamle køreplan. - Der ville stadig være huller i den, som ville kræve ekstra penge at lukke. Der er simpelthen behov for flere penge, selv om det måske ikke behøver at være ti millioner kroner. Enhver merbevilling vil være velkommen, fastslår han.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...