Rådmand: Vi har fokus på Vestbyen

Aalborg Kommune ser på, om der er muligheder for at udvide antallet af p-pladser i Vestbyen

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

AALBORG:Der er ingen snuptagsløsning på udfordringerne i Aalborgs vestby for de beboere, der dag efter dag må på jagt efter en p-plads i umiddelbar nærhed af deres bopæl.

Rådmand for by- og landskabsforvaltningen Hans Henrik Henriksen (S) har heller ingen let løsning, for bydelen består af tætte gader uden tomme pladser, der lige kan overgå til at være parkeringspladser.

- Men vi har fokus på Vestbyen. Det er en del af midtbyplanen, at vi skal have fokus på området, der trænger til et løft i en eller anden form og heri indgår trafikale forhold. Så vil vi også se på p-plads problemerne, siger rådmanden, der anerkender, at der er et problem.

- Det kan man jo så rigeligt få konstateret, når AaB spiller på hjemmebane.

Hans Henrik Henriksen har ingen intentioner om at pille ved de grønne arealer, der er så stor en del af bydelens identitet.

- Fjordmarken er jo byens grønne åndehul, og der er et et unikt og specielt miljø. Der er stille og roligt med fede åndehuller, og det skal vi bevare, siger han.

- Men vi skal også se på, hvad vi kan gøre med hensyn til parkering. Vi skal se på den trafikale afvikling i forhold til letbanen og heri også parkeringsmuligheder, siger han og peger på, at det kan være, man skal tænke i pendler-parkering, som også kan bruges af lokale beboere om aftenen og i weekender.

- Der kan måske også være noget at komme efter i forbindelse med indretning af spritfabrikkerne med Aalborg Teater og nye boliger på stedet. Jeg tror ikke på løsning med at bygge parkeringskældre, for det bliver dyrt, siger han.

- Men alt det her er jo en balance mellem en bydel med grønne arealer og parkeringspladser. Derfor gør vi også meget for offentlige transportmidler, så folk kan komme fra og til bydelen uden at køre i bil, siger han.

Familietyper ændrer sig

Men Vestbyen er ikke alene om at være unik og umulig at parkere i. Det er et fænomen, der går igen i andre større byer, forklarer direktør i Statens Byggeforskningsinstitut ved Aalborg Universitet, Thorkild Ærø.

- Vi kan sagtens se, at familietyperne ændrer sig i de her kvarterer. Det er blevet meget mere populært at bo i byen, og det betyder så også, at der er en ændret demografi. Folk bliver faktisk boende længere tid også med børn.

- Der er kommet mere velstand, og nu er det familier med råd til bil, der bor i de bydele, hvor der førhen var beboere, der ikke havde bil, siger han.

- Bydelen ligner jo brokvarterne i Aarhus og København, som er præget af mindre lejligheder i relativt tætte gadeforløb. Der er problemer med parkering i en lang række byer på det her område, siger Thorkild Ærø.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.