Rablende og rørende

CD POP Tobias Trier: "Pigen der kalder" Efter den skæve, slingrende "Bag de blå persienner" (2000) og det svimle minidrama "Sandheden om Britina Castello" (2001) er den originale sanger og sangskriver Tobias Trier tilbage med en ny forvandlingskugle. Et sted mellem rablende revy og rørende selvransagelse. Meget om at blive forladt og længes og savne og erkende, at noget er forbi. Det lyder måske nedbøjet. Men der er noget trodsigt-muntert over det meste af "Pigen der kalder". En lidt mærkværdigt melankolsk munterhed som hos et af hans erklærede forbilleder, svenske Bo Kaspers Orkester. Yderpunkterne tegnes af den lavmælt insisterende og meget rørende "Et sted kun englene ved" om engang at have haft en mor - og så ganske kort tid efter den skøre, kabaret-agtige "På trods af sin hang til musical" om alt det, der godt kan irritere i et parforhold, men som kan ende med at holde sammen på det. Uanset hvor ofte hun stopper afløbet med vat - og forvandler gryde efter gryde til atomreaktoraffald. Et klart budskab ligger i den fyrige "De ting jeg bør" om hige mest efter kærlighed, når verden er mest ond. Musikalsk er Tobias Triers tredje udspil mere poppet, ligefrem og enkelt lagt an. Uden programmeret lyd og discotrommer. Blandt de første til at styrte i øret er den gademusikant-agtige "Mærkeligt" med en stille forundring over, at tingene er som de er. Og så den kønne "Alt skal væk" om keramikere, der drejer nøglen for sidste gang. Et øjebliksbillede, der stille breder sig til noget alment. En smuk og langtidsholdbar plade, fyldt med gode tekster og flotte, iørefaldende melodier, der uden besvær blander pop, jazz, blues, latin og barokmusik! Lettere tilgængeligt end dét måske lyder. Ove Nørhave ove.noerhave@nordjyske.dk Tobias Trier: "Pigen som kalder" Pladeselskabet Have A Cigar Udkommer mandag 9. februar Tobias Trier optræder på Skråen i Aalborg tirsdag 8. april.