Radikale og DF kræver undersøgelse af bilsyn

Nye afsløringer af uregelmæssigheder på Statens Bilsinspektion

KØBENHAVN: De Radikale kræver nu en tilbundsgående undersøgelse af forholdene i Statens Bilinspektion (SBI). Også Dansk Folkeparti vil have trafikminister Flemming Hansen (K) til at se nærmere på SBI. Det sker, efter at Ekstra Bladet lørdag omtaler en række nye uregelmæssigheder i SBI. Sager der ikke kom frem i forbindelse med afsløringerne i sidste uge, der førte til, at en medarbejder i Statens Bilinspektion i Søborg blev fyret og meldt til politiet for mistanke om bestikkelse. I alt har ledelsen i Statens Bilinspektion 11 gange inden for de seneste to år gennemført disciplinærsager. Senest for en måned siden er en synsleder blevet tvangsflyttet fra Århus til Randers. Medarbejderen er blandt andet anklaget for, at havde synet lastbiler proforma, skriver bladet. Den radikale trafikpolitiske ordfører, Martin Lidegaard, kalder det på baggrund af oplysninger i Ekstra Bladet helt uforståeligt, at trafikministeren ikke ønsker at tage skridt til en kulegravning af, hvor dybt problemet stikker. Partiet har sammen med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne indgået forlig med regeringen om liberalisering af biltilsynet. Allerede 1. september tages første skridt, hvor private autoværksteder med autorisation kan foretage omsyn af biler, som SFI har kasseret i første omgang. - Det er fuldstændigt uacceptabelt, at der tilsyneladende er foregået så mange uregelmæssigheder. Jeg tør ikke på det her grundlag udtale mig om, hvorvidt SBI's ledelse har fejlet eller ej. Men vi skal have en tilbundsgående kulegravning af det her med det samme. Og det bliver ministeren nødt til at levere, siger Martin Lidegaard til Ritzau. Ikke alene udgør uregelmæssigheder i Statens Bilinspektion et konkret sikkerhedsproblem i forhold til de køretøjer, der ikke er blevet synet korrekt. Men det svækker troværdigheden til hele systemet, når der på den måde afsløres brodne kar. Og ikke mindst af hensyn til den kommende liberalisering af bilinspektionen, er det vigtigt at få klar besked om forholdene i SBI, understreger Martin Lidegaard. - Vi bliver nødt til at have en fuldstændig klar ide om, hvad den virksomhed indeholder og ikke indeholder - ikke mindst for at få en god start på processen med at få flere aktører ind på markedet, siger den radikale ordfører. I forbindelse med liberaliseringen af tilsynet med biler, holdes lastbilerne efter radikalt krav ude. Samtidig indføres der skærpet tilsyn med synshallerne. - Historier som de her viser, hvor påpasselig man skal være. Men det viser også, at det system, vi har haft, ikke er ufejlbarligt. Når vi krævede lastbilerne ude fra liberaliseringen, skyldtes det dels, at opgaven er så specialiseret, at den kun vil kunne udføres på helt store synshaller. Men det indgik også i mine overvejelser, at risikoen for sådan nogle sager her er større, når det drejer sig om professionelle aktører i et erhverv, hvor der er rigtig mange penge på spil, siger Martin Lidegaard. Også Dansk Folkepartis næstformand Peter Skaarup er forundret over de nye informationer om uregelmæssigheder i Statens Bilinspektion. - Vi vil spørge trafikministeren, om der er hold i oplysningerne i Ekstra Bladet. Og er der det, så mener jeg klart, at der er behov for en yderligere undersøgelse, siger Peter Skaarup. Udover de trafiksikkerhedsmæssige problemer ved de køretøjer, der tilsyneladende ikke er synet retmæssigt, understreger Peter Skaarup, at andre bilister, der kører deres bil til syn, skal være sikre på, at alle får en ens og fair behandling. /ritzau/