Radiochip skal holde styr på bagagen i Aalborg Lufthavn

Lufthavnen sætter ind med elektronik for at begrænse problemet med forsvundne kufferter.

Interessen for at holde vinterferie på thailandske ferieø Phuket er så stor i Nordjylland, at Spies i februar indsætter et ekstrafly fra Aalborg Lufthavn. Arkivfoto: Lars Pauli

Interessen for at holde vinterferie på thailandske ferieø Phuket er så stor i Nordjylland, at Spies i februar indsætter et ekstrafly fra Aalborg Lufthavn. Arkivfoto: Lars Pauli

AALBORG:Mindst ti gange om dagen må frustrerede passagerer i Aalborg Lufthavn konstatere, at deres kufferter ikke er nået frem. Og derefter følger detektivarbejdet med at finde ud af, hvor i alverden bagagen så er havnet. Men nu sætter lufthavnen ind med elektronik for at begrænse problemet, fortæller Nyhedsmagasinet Ingeniøren, der udkommer fredag. Lufthavnen har investeret i radioteknologien RFID (Radio Frequency IDentification), der ved hjælp af en chip på bagagestrimlen og tre antenner ved bagagesorteringsbåndene skal mindske risikoen for, at kufferten bliver sendt med det forkerte fly. Indtræffer uheldet alligevel, eventuelt i en anden lufthavn, kan kufferten nemmere spores - forudsat naturligvis, at også denne lufthavn bruger teknologien. Det er der foreløbig kun et par håndfulde, der gør, og der er direktør Søren Svendsen fra lufthavnen ganske bevidst om: - I første omgang vil teknologien primært hjælpe os lokalt under sorteringen af bagagen. Vi har næsten fordoblet antallet af ugentlige ruter de seneste to år og vokser stadig. Derfor havde vi brug for en ny teknologi, der kunne hjælpe os med den øgede mængde bagage. - De helt store fordele for passagererne ser vi selvfølgelig ikke, før flere lufthavne bruger RFID, så vi kan scanne hinandens chips, men jeg tror på og ser teknologiens udbredelse, siger Søren Svendsen. Han peger således på, at den internationale forening for flyselskaber, IATA, støtter brugen af RFID til bl.a. bagagehåndtering. Organisationens egne test har nemlig vist, at RFID-taggene var 99 procent sikre, hvorimod hver tiende stregkode ikke kunne læses automatisk eller var revet af. Det er nordjyske Lyngsoe Systems, der har leveret systemet. Tidligere har virksomheden sat lignende systemer op i Hong Kong, Milano og Lissabon, mens for eksempel Heathrow i London kører forsøg med løsninger fra andre leverandører. Forkert bagagehåndtering koster luftfartsindustrien over 20 milliarder kroner årligt, og IATA’s beregninger viser, at der er 500 kroner pr. kuffert at spare for flyselskaberne, hvis den lander det rigtige sted. Pengene er primært sparet på erstatninger til passagererne. I Aalborg har det kostet to millioner kroner at investere i systemet, og hver chip koster omkring en krone, hvilket Søren Svendsen mener desværre kan afholde en del lufthavne fra at tage systemet til sig lige med det samme. Han håber dog, at det ændrer sig, nu da IATA er gået ind i brugen og udviklingen af billigere RFID-tags.