Radioreklamer skal være bedre

København, torsdag /ritzau/ Scanpix udsender foto torsdag omkring kl. 13. --------------------------------------------------- - Prøv én gang til, og få det så lige til at lyde lidt mere af "blikspand". Den kryptiske besked kommer fra radioreklameproducenten Martin Riel og er i virkeligheden slet ikke spor kryptisk. Martin sidder i en af den slags kontorstole, som kan indstilles på cirka 22.000 måder, så de skrøbelige rygmuskler belastes minimalt. Ved siden af ham sidder en lydtekniker og skruer på knapper på en enorm pult. Bag en glasrude på størrelse med et håndboldmål står skuespilleren Leif og prøver ihærdigt at få sætningen til at lyde lidt mere som "blikspand": - Er du træt af at køre rundt i en lille anonym blikspand. Vil du hellere have en markant, magtfuld bil? Pludseligt lyder det hele mere af "blikspand", og Martin Riel er tydeligt tilfreds. Nu skal der bare arbejdes lidt mere med resten af sætningen. - Alle der kommer og prøver en jeep, får en rå t-shirt, siger Leif, og reklamen er ved at være i hus. Leif forlader studiet, mens lydteknikeren begynder at finpudse de 30 sekunders lyd, som sammen med et funky underlægningskor, skal få radiolytterne til at købe flere jeeps hos Chrysler København i Hørsholm. Martin Riel lukker øjnene, mens han lytter til spottet. Det er han nødt til, ellers ved han nemlig ikke, om det også fungerer i forhold til radiolytterne. - Hvis du laver tv-reklamer kan du altid dække dig ind bag lækre damer, smarte biler og en blå, blå himmel. Sådan er det ikke med radioreklamer. Du har kun tre ting at gøre med: Stemmer, lydeffekter og musik. Derfor afsløres det også med det samme, hvis det ikke fungerer, siger Martin Riel, der oprindelig var tekstforfatter, men har arbejdet med radioreklamer siden 1990. Han lægger ikke skjul på, at det undervejs er blevet til mange fejlskud. - Men jeg har også lavet en masse virkeligt gode ting, siger han. Siden de politiske vinde for snart to år siden begyndte at blæse i retning af flere landsdækkende kommercielle radiostationer, har han arbejdet hård for at skubbe til mediet. Trods det faktum, at der har eksisteret reklamefinansieret radio i Danmark i godt 13 år, er det endnu ikke blevet et medie, som annoncørerne for alvor regner med. - Det er nærmest på linie med billige reklamekuglepenne, siger Martin Riel, der bl.a. mener, at en del af årsagen er, at hovedparten af radioreklamerne er for dårlige. - De er i høj grad lavet af lokalradioerne selv, og er ofte - på kundens krav - spækket med så meget produktinformation, at lytterne står af, siger Martin Riel. Vejen frem er, ifølge ham, at reklamebureauerne satser mere på mediet og tør bruge de penge, der skal til, for at lave gode radioreklamer. - Det er ekstremt vigtigt, at de sætter deres bedste folk på, når de nye kommercielle radiostationer går i luften den 15. november. Hvis ikke de gør det, risikerer vi, at radioreklamerne bliver dårlige og kedelige, og så står lytterne af. Man kan godt have radioen kørende hele dagen, og alligevel kun have hørt en halv times radio, når dagen er omme. Når man sender en radioreklame indgår man en byttehandel med lytteren. Han eller hun giver dig 30 sekunder af sin tid, til gengæld skal de have noget igen, ellers kan forsøget på at opnå goodwill hurtigt ende som badwill, siger Martin Riel, der i sit firma, Serious Radio Business, har brugt meget tid på at eksperimentere sig frem til mere fængende reklamer. F.eks. fik skuespillerne frit spil til at improvisere, da colagiganten Pepsi fornylig bestilte fem reklamespots i forbindelse med lanceringen af drikken Pepsi X. - Vi satte en scene for skuespillerne, der gik ud på, at den ene skuespiller sad på Pepsi X's telefonhotline. Den anden skuespiller spillede så forskellige kunder, som ringede ind og havde spørgsmål om produktet, fortæller Martin Riel, som er synligt stolt over de fem spots, der kom ud af eksperimentet. Ifølge Martin Riel er det ud over reklamebureauerne også de store mediabureauer, som skal få øjnene op for radioreklame. Mediabureauerne sidder nemlig på en betragtelig magt, fordi det ofte er dem, der er med til at bestemme, hvordan annoncørerne skal sprede deres budget. - Radioreklame har indtil nu ikke haft den store opmærksomhed hos dem. Når de har planlagt kampagner for deres kunder, er det typisk foregået på den måde, at de har siddet med en stor pose penge, som de har købt tv-, avis- og busreklamer for. Hvis der så lige har været 50.000 kroner tilbage, har et lyst hoved måske sagt: Dem kan vi da bruge på radiospots. Hvis det så har vist sig, at busreklamerne er blevet 50.000 kroner dyrere, så dropper de radioen igen, siger Martin Riel, der i sin virksomhed har sat hårdt ind på at få mediabureauernes opmærksomhed, før de nye radiokanaler går i luften til efteråret. - Vi har åbnet for alle de kreative på bureauerne. De kan bare komme op til os med en ide til en reklame. Så stiller vi studie, skuespillere, musik og det hele til rådighed gratis. Vi håber, at det vil være med til at åbne for mediet. Foreløbig har det i hvert fald været meget succesfuldt, siger Martin Riel. Blandt reklameproducenterne vil den relativt lave pris på radioreklamer blive et af salgsargumenterne. Mens en tv-reklame ofte koster mere end en halv mio. kroner at producere, kan radioreklamer laves for mellem 10.000 og 20.000 kroner. - F.eks. er mange skuespillere vilde med at lave radioreklamer. Og det endda selv om de højst får 2600 kroner for en reklame, mens de på tv-reklamer altid har mindst tre nuller på deres honorar, siger Martin Riel, der også har et forslag direkte til de nye radiostationer. - Jeg har foreslået, at Sky Radio i starten siger, at 60 sekunder koster det samme som 30. Mange mener, at de ikke kan få budskabet ud på kun 30 sekunder. Så giv dem 60 for samme pris, indtil de har vænnet sig til mediet. Vi har faktisk tidligere, med stor succes, forsøgt det samme sammen med Radio 2, siger Martin Riel. /ritzau/