Teater

Rain Man under livfuld forvandling på teater

"Rain Man"

Rolf Hansen og Henrik Birch i "Rain man". Foto: Thomas Petri

Rolf Hansen og Henrik Birch i "Rain man". Foto: Thomas Petri

Det blev i pausen på Hjørring Teater diskuteret, om nu filmen med Dustin Hoffmann eller teaterstykket med Henrik Birch var bedst. Når man ikke har set filmen, er den diskussion irrelevant - og det er den i øvrigt også, selvom man har set filmen. For det drejer sig her om teater, oven i købet om teater, når det bedst. Her er man med i processen. Det sker for øjnene af én. Her er intet definitivt afsluttet. Det kan gå galt. Kontakten til publikum kan kortslutte, klappen kan gå ned for en aktør, og meget andet kan ske. Det er jo netop det spændende ved teater: stykket bygges op fra grunden hver eneste aften. Der er to brødre, der ikke aner hinandens eksistens, før faderens testamente offentliggøres. Den ene, Raymond, er autist og under konstant behandling: han får alle millionerne. Den anden, charlatanen Charlie, er i bilbranchen og økonomisk klemt. Han får kun en gammel bil. Men han vil gerne have fat i Raymonds penge, og de to brødre får en uge sammen uden kloge psykiatere; langsomt vokser et fortrolighedsforhold op mellem dem, og Raymond bliver sagteligt til at tale med og får relationer til omverdenen: sin broder, en kvinde. Samtidig ændres Charlie fra en kynisk forretningsmand til en varmhjertet og samvittighedsfuld broder. Lad mig føje til: Stykket er ikke bittert, selvom det er kynisk og stærkt i sin udgang. Michael Moritzen har instrueret og givet stykket et pyramidalsk tempo og en forunderlig livfuldhed i Jesper Corneliussens minimalistiske og effektive scenografi. Samtidig har han fint afbalanceret stykket mellem lystspil og det hjertegribende, uden at det bliver patetisk. Rolf Hansen er som Charlie i stykkets indledning businessmanden par excellence: ivrig, aggressiv, hurtig og aldrig i ro, altid med pegefingeren fremme, men med sin heftige, næsten lidenskabelige variationsevne gennemfører han overbevisende forvandlingen til den omsorgsfulde broder. Som den autistiske broder Raymond yder Henrik Birch en fremragende og rørende præstation. Han åbner sig overbevisende successive i ugens samvær med sin broder. Henrik Birch viser, at der bag Raymonds skrækslagne angstneurose over for alt, hvad der er anderledes, er et menneske i kød og blod, et menneske, som kan føle kærlighed. Omkring disse to pragtpræstationer spiller Niels Weyde den forstående dr. Bruener med stor menneskelighed, mens Julie Agnete Vang yder en solid præstation som Charlies kæreste Susan. Jens Henneberg kultur@nordjyske.dk Dan Gordon: "Rain Man" Instruktion og oversættelse: Michael Moritzen Scenografi: Jesper Corneliussen Folketeatret i samarbejde med Team Teatret på Hjørring Teater onsdag aften og i Frederikshavn Teaterkreds torsdag aften. Stykket spiller den 18. og 19. november på Nordkraft.